null Beeld -
Beeld -

ColumnSofie van de Waart-Govaert

Passend onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen gaat met de huidige, marginale investeringen niet lukken

Sofie Van De Waart - Govaert

Deze column gaat over hoogbegaafde leerlingen, maar ik schrijf hem met een vol hoofd. Vol met de vijf banen waar ik mezelf in gemanoeuvreerd heb. Vol met de leuke, doch enigszins doordringende accordeonmuziek van mijn man in het aangrenzende kamertje. Vol met carnaval dat komend weekend tóch gaat losbarsten.

Ik bedenk wat ik tegen een leerling zou zeggen die niet tot werken komt. Ik zou achterhalen wat er dwarszit en de taak opknippen tot een overzichtelijk geheel. De eerste zin, bijvoorbeeld. Of een halve column. Helaas kom ik daar bij de redactie niet mee weg.

Van mijn vijf banen neemt de start van Explora Breda het grootste beslag op mijn hersencapaciteit. Met nog één week te gaan voor we een nieuwe parttime hoogbegaafdenklas gaan openen in Breda vliegen de to-dolijsten door mijn hoofd. Heeft elke leerling een werkende laptop? Hoe gaan we de groepsplannen zo afgestemd mogelijk maken? Is iedereen voldoende aangehaakt?

Meten wat je doet

Ik sta te popelen om open te gaan en samen met de nieuwe juf de leerlingen te leren kennen. We hebben ook de kans gekregen wetenschappelijk onderzoek te gaan doen naar de effecten van parttime hoogbegaafdenonderwijs op onze leerlingen. Op cognitief gebied én op sociaal welbevinden.

Want hoewel we bij de eerste locaties prachtige voorbeelden hebben gehoord van ouders en leerlingen, wetenschappelijk is het nog niet aangetoond. En dat helpt enorm als je draagvlak wil creëren voor deze doelgroep.

Zo werd ik aangenaam verrast door de Situatieanalyse voltijd primair onderwijs voor hoogbegaafden in Nederland door Loek Zonnenberg, dat vorige week verscheen. Hoewel hoogbegaafde leerlingen volgens het College voor de Rechten van de Mens recht hebben op passend onderwijs én Nederland graag mondiaal leidend wil zijn als kenniseconomie, maakt dit rapport overduidelijk dat dat niet gaat lukken met de huidige, marginale investeringen in deze meest talentvolle groep.

Naar een beter welbevinden

Ook blijkt dat voor deze groep leerlingen regulier onderwijs volstrekt onvoldoende passend is en dat de kans op schooluitval groot is. Het welbevinden van leerlingen uit het reguliere onderwijs na de overstap naar voltijds hoogbegaafdenonderwijs is met 96 procent toegenomen. Ik herinner me dat onze oudste dochter twee weken na haar overstap zei: “Het leukste van deze school vind ik dat we dingen samen doen”.

Ik vroeg hoe ze dat bedoelde, want dat leek me nou niet het meest opvallende onderdeel aan haar nieuwe school waar ze Spaans, schaken en programmeren leerde. “Nou, gewoon. Ik werk hier niet in mijn eentje in de gang, maar met andere kinderen in de klas.” Toen ik haar vroeg waarom ze mij dat nooit verteld had zei ze dat ze dacht dat het zo hoorde.

Voor ieder kind passend onderwijs in Nederland. Het blijft de droom waar ik voor wil vechten. Maar nu zet mijn man een toepasselijk nummer in waar ik me eerst even mee bezig moet houden: ‘Bij ons staat op de keukendeur, het is niet altijd rozengeur. En wat er bij ons ooit ook gebeuren zal, we vieren altijd carnaval!’

Onderwijscolumnist Sofie van de Waart-Govaert was acht jaar juf op verschillende basisscholen. Daarna is ze leerlingen individueel gaan begeleiden, onderwijsadviseur geworden en hoogbegaafdenspecialist. Ze woont en werkt inmiddels in Noord-Brabant. Lees al haar columns hier terug.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden