ColumnNaomi Smits

Literatuuronderwijs is het leukste vak om te geven

Hoe krijg je onwillige achtstegroepers aan het lezen? Uiteindelijk wint de enthousiaste aanhouder altijd, merkt leerkracht Naomi Smits. 

“Ik heb dit boek gekozen, omdat jullie het vast niet kennen. Het is namelijk al zo’n dertig jaar oud en mijn moeder las het vroeger.” Het is muisstil in groep 7 na de ­introductie van Bibi. De afgelopen ­weken hebben de kinderen thuis een boek­bespreking voorbereid en nu ze weer op school zijn, is het tijd voor de ­presentaties.

Het is niet zomaar een boekbe­spreking, nee, de kinderen in groep 7 en 8 hebben een boekendoos gemaakt. In een notedop is dat een doos gevuld met informatie over een boek. Er zit een samenvatting in, een mening en er zijn plaatjes en voorwerpen die met het boek te maken hebben. Toen de scholen weer opengingen, brachten de leerlingen de boeken­dozen mee en ik was aangenaam ­verrast door de creaties.

Want weet u, bovenbouwers boeken laten lezen is best een dingetje. Bijna-pubers motiveren en enthousiasmeren voor een (goed) boek: het is een uitdaging die ik met plezier aanga, maar die me ook de nodige kopzorgen kost. Terwijl lezen in de huidige maatschappij onverminderd van belang is, wordt in de bovenste regionen van de basisschool lezen als ‘niet chill’ bestempeld. Daar steek ik natuurlijk een stokje voor: in mijn lessen spelen literatuuronderwijs en boekpromotie een grote rol. In een eerdere column schreef ik al dat het je plicht als leerkracht is om leerlingen dagelijks mee op reis te nemen en te verleiden met mooie verhalen.

En ja, ik geef toe dat er werd gezucht en gesteund toen ik in groep 8 mijn voorleesboek tevoorschijn toverde. Ook de verbaasde en ongeïnteresseerde blikken toen ik mijn favoriete schrijvers van vroeger introduceerde, vergeet ik niet snel. Maar ik zette door – luctor et emergo.

Boeken van Beckman, Hartman en Terlouw staan geen stof meer te vangen

Met resultaat: leerlingen smeken vandaag de dag of ik verder kan lezen in ‘Blauwe plekken’ van Anke de Vries. Boeken van Thea Beckman, Evert Hartman en Jan Terlouw staan geen stof meer te vangen in de boekenkast. De boekpromotie is in volle gang. Of het nu gaat over boomhutten, losers, kruistochten of de oorlog: er wordt ­gelezen in de klas. En veel. Uiteindelijk wint de enthousiaste aanhouder altijd.

Terug naar de boekendoos. Bibi trakteert de klas op een ouderwets hoorspel. Cees heeft een podcast bij zijn boek gemaakt en Bart heeft zich op film laten interviewen door zijn broertje. Anna heeft een prachtige poster geknutseld en Thom leidt een debat over een prangend onderwerp uit zijn boek. De boekendozen en presentaties nodigen uit tot lezen, en gelukkig vindt deze groep lezen weer helemaal ‘chill’.

Aan het einde van de lesdag gaan de leerlingen blij en vol nieuwe kennis naar huis. Ik weet het zeker: literatuuronderwijs is het allerleukste vak om te geven.

Naomi Smits geeft les op de Driekoningenschool in De Meern. Voor de onderwijspagina’s van Trouw schrijft ze over het wel en wee van haar groep 7 en 8. Lees haar columns hier terug.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden