Bevoegde leraren

Leraren zien weinig in het plan van onderwijsminister Arie Slob, blijkt uit enquête

Een enquête onder ruim 14.000 leraren wijst uit dat ze nu niet willen praten over een stelselherziening, zoals minister van onderwijs Arie Slob beoogt.

Leraren voelen er niets voor om een debat te voeren over een nieuwe inrichting van hun vak. Uit een enquête onder ruim 14.000 leden van vakbonden AOb, FvOv, CNV Onderwijs en platform VVVO blijkt dat leraren weinig zien in het plan van onderwijsminister Arie Slob. Hij wil kijken naar een soort brede basisopleiding voor alle leraren in het primair, speciaal en voortgezet onderwijs, die gevolgd wordt door een specialisatie in bijvoorbeeld het jonge kind, de 10- tot 14-jarige leerling of een cluster van bèta- of gammavakken. 

Het idee is dat leraren dan aan de slag kunnen op een basisschool, maar ook in het speciaal of voortgezet onderwijs. De kwaliteit van het onderwijs zou hierdoor vooruit kunnen gaan, veronderstelde de Onderwijsraad in een advies uit 2018. Ook zou het vak er volgens de raad aantrekkelijker van worden. Maar daar denken de leraren dus anders over.

Uit de enquête blijkt dat zij meer zien in betere salariëring, minder werkdruk of kleinere klassen. Wel valt er, zo blijkt uit de antwoorden, winst te behalen in het kleuteronderwijs, het speciaal onderwijs en het praktijkgerichte onderwijs in vmbo en mbo. Leraren vinden dat er tijdens hun opleiding voor die sectoren te weinig voorbereiding geboden wordt.

‘Moedeloos van de gedachte om over bevoegdheden te moeten praten’

In alle sectoren moet volgens de leraren het huidige stelsel van brede basis en inzetbaarheid het uitgangspunt blijven. Leraren vinden smallere inzetbaarheid ongewenst en differentiatie in bevoegdheden niet aantrekkelijk, zo wijst de enquête volgens de bonden uit. Zij zijn ook bang dat als een leraar verder gespecialiseerd moet zijn, het lerarentekort alleen maar zal toenemen. “Het blijkt heel duidelijk dat leerkrachten moedeloos worden van de gedachte om over bevoegdheden te moeten gaan praten. Natuurlijk kan altijd alles beter, maar deze discussie op dit moment is het laatste wat de overheid nu moet doen”, aldus AOb-bestuurder Henrik de Moel.

Maar de minister vindt het huidige bevoegdhedenstelsel voor leraren te complex omdat er veel regelingen en uitzonderingen mogelijk zijn. In het voortgezet onderwijs zitten de bevoegdheden om voor een klas te staan bijvoorbeeld te rigide aan vakken vast. De onderzoekscommissie onder leiding van econoom Paul Zevenbergen moet uitzoeken welke pedagogische en didactische eisen voor alle leraren zouden moeten gelden. Ook zal de commissie advies geven over hoe de huidige lerarenopleidingen kunnen aansluiten bij de nieuwe bevoegdheden. Aan het einde van dit jaar moet er dan een definitief advies liggen. Slob wilde begin dit jaar nog tijdens deze kabinetsperiode het bevoegdhedenstelsel aanpakken.

Lees ook: 

Onderwijsvakbond: Liever vierdaagse schoolweek dan onbevoegde kunstenaar voor de klas

De Algemene Onderwijsbond roept scholen op een vierdaagse schoolweek in te voeren als het tekort aan leraren te groot is. Het is een ‘omstreden oproep’, erkent AOb-voorzitter Liesbeth Verheggen. Maar nood breekt wet.

Onderwijsraad wil één opleiding voor alle leraren

Eén basisopleiding voor alle leraren, aangevuld met specialisaties in meerdere vakken en zaken als ‘het jonge kind’, ‘bèta’ of ‘gehandicaptenzorg’. Om het lerarentekort aan te pakken moet het hele opleidingssysteem op de schop, adviseert de Onderwijsraad.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden