Burgerschap

Leraren vinden het Wilhelmus zingen niet nodig

Scholieren van het Ichtus College in Veenendaal zingen op het plein het Wilhelmus. Beeld ANP

Als het aan leraren ligt wordt het Wilhelmus geen verplicht onderdeel van het onderwijs over burgerschap. Ze vinden het CDA tegenover zich: het leren van het volkslied staat wél in het regeerakkoord.

Een groep van zo’n 150 leraren en schooldirecteuren boog zich over de lesstof voor burgerschapsonderwijs op zowel basis- als middelbare scholen. Hun oordeel dat het Wilhelmus niet in het lesprogramma hoeft te worden opgenomen vindt het CDA-Kamerlid Michel Rog een ‘wonderlijk bericht’. Volgens hem is het bepalen van de lesstof ‘niet de opdracht van deze groep’. Het plan van de leraren betreft volgens hem een ontwerp, terwijl het vaststellen van de stof aan het ministerie van onderwijs is.

De leraren zijn verenigd in de organisatie curriculum.nu. Chantal Alkemade, een van de leerkrachten die meewerkten aan het samenstellen van de lesstof voor burgerschapsonderwijs, zegt tegen de NOS dat het verplichten van het Wilhelmus blijk geeft van een ‘veel te strikte opvatting over burgerschap’.

Alkemade vindt dat scholen het beste zelf invulling kunnen geven aan onderwijs over het onderwerp burgerschap. Volgens haar gaat het vooral over de eigen identiteit, globalisering, democratie en de rechtsstaat. In het lesprogramma van curriculum.nu staat wel dat ‘nationale symbolen’ een plek moeten krijgen in het onderwijs.

Het verplicht leren van het volkslied was een idee van toenmalig CDA-leider Sybrand Buma. Het plan is opgenomen in het regeerakkoord dat de basis vormde voor Rutte III. Volgens Michel Rog is het laatste woord in deze discussie daarom nog niet gezegd. Hij vertrouwt erop dat het Wilhelmus in het lesprogramma komt. “Wij hebben een minister van onderwijs die het regeerakkoord volgens mij gewoon zal uitvoeren.”

Lees ook:
Nee, Rutte III is nog lang niet klaar

Klimaatakkoord, pensioenakkoord, media-akkoord, preventieakkoord: je zou bijna denken dat het kabinet de klus heeft geklaard. Niets is minder waar.  Op tal van terreinen zal Rutte III nog moeten leveren.

Wie bepaalt hoe leerlingen goede burgers worden?

Onderwijsminister Arie Slob (CU) wil dat scholen in elk geval aandacht besteden aan ‘de basiswaarden van een democratische rechtsstaat’.  Voor scholen in het bijzonder onderwijs staat er veel op het spel: hoe ver mag de overheid ingrijpen in de inhoud van het onderwijs?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden