Beeld Trouw

Column Naomi Smits

Kinderboekenweek? Ik zeg Kinderboekenjaar!

Juf? Ik vind dat het weer voorleestijd is!” Kris heeft pontificaal zijn rekenschrift dichtgeslagen en kijkt me met stralende ogen aan. “Ik heb voor de pauze nog voorgelezen”, is mijn respons. “Ja, maar het is nu ná de pauze.”

Mijn lieve leerling is onverbiddelijk. Uiteraard krijgt hij bijval van de hele klas en Jason pakt alvast het voorleesboek. Er zit niks anders op dan de rekenopdrachten even te laten voor wat ze zijn. Deze juf laat zich niet zo snel ompraten, maar als het om voorlezen gaat heb ik absoluut geen ruggegraat. Vooruit, nog één stukje dan.

Ik ben blij als een kind in de snoepwinkel dat vandaag de Kinderboekenweek begint. Tijdens deze week – of eigenlijk tien dagen – gaat het om lezen, leesbeleving en het promoten van kinderboeken. De laatste jaren wordt er van de Kinderboekenweek een groot feest gemaakt. Er is een thema, er is toneel, er zijn liedjes, dansjes, knutsels, noem maar op. Hartstikke leuk natuurlijk, alleen is het zonde dat er ook aandacht wordt besteed aan activiteiten die enkel met het thema te maken hebben. ‘Gebruik de week waarvoor die ooit is bedacht: om het lezen van kinderboeken extra te promoten’, aldus Leontine Le Blanc van bureau Leesadvies. ‘Een creatieve verwerkingsvorm ná het lezen van een boek is wel een goede activiteit en een mooie aanleiding om over het boek in gesprek te gaan.’ Daar ben ik het grondig mee eens.

Dagelijkse kost

Ik ben ook van mening dat zo’n week een beetje summier is. Het lezen en promoten van kinderboeken zou dagelijkse kost moeten zijn, een vast onderdeel van je lesprogramma. Het is misschien wel je plicht als leerkracht om de kinderen dagelijks mee op reis te nemen en ze te verleiden met mooie verhalen. Dat je ze óók kennis laat maken met sprookjes, mythen en andere rijke teksten: boeken die ze zelf niet zo snel zouden uitkiezen. Daar heb je wel tijd voor nodig en daarom pleit ik voor een Kinderboekenjaar. Met een mooi overkoepelend thema en zonder allerhande losstaande activiteiten. Gewoon terug naar het verhaal.

Terug naar mijn verhaal. Ik neem groep 3 weer mee op avontuur van een jongen in een kraanwagentje. De kinderen gieren om Karel met de houten poot die mevrouw Helderder de stuipen op het lijf jaagt. Op het moment suprême klap ik het boek dicht en ik beloof op een later tijdstip verder te lezen. Er klinkt boe-geroep uit de klas. “Ja maar juf, voorlezen is mijn lievelings!” Ik doe net of ik de smeekbede van Lies niet hoor. Wat ben ik blij dat ik wéér een groep heb met wie ik mijn liefde voor kinderboeken kan delen. Want ja, (voor)lezen is ook míjn lievelings. En dat is een perfect thema voor het Kinderboekenjaar.

Lees ook: 

Nederlandse jongeren lezen veel te weinig, dat heeft op termijn vervelende gevolgen

Jongeren lezen heel weinig boeken. Het kabinet moet veel meer doen om het leesplezier te bevorderen, adviseren de Onderwijsraad en de Raad voor Cultuur.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden