ColumnNaomi Smits

Kan ik onder de nieuwe omstandigheden nog wel goed onderwijs geven?

Yes, juf. We mogen weer naar school. Ik ga mijn vrienden weer zien!’ Liam straalt wanneer ik hem en groep 8 spreek tijdens de videochat. Ook Lise vindt het fijn om te beginnen, want ze heeft school en ons gemist. Ik ben zelf ook erg blij om weer ‘gewoon’ les te gaan geven en mijn lieve leerlingen te zien, maar ik heb gemengde gevoelens. Terwijl het gros van de leerkrachten staat te juichen om 11 mei weer te starten, behoor ik tot de gematigd positieve groep. Ik vind dat de scholen veel te snel weer opengaan. Misschien ben ik minder objectief, omdat ik familie en vrienden heb die wonen in het epicentrum van de crisis en dus vanaf de zijlijn de ellende en het verdriet heb kunnen aanschouwen.

Ik maak er daarom geen geheim van dat ik me zorgen maak om mijn gezondheid, die van mijn collega’s en die van de kinderen. Daarnaast maak ik me zorgen om al die voorzorgsmaatregelen die wij als leerkracht moeten treffen. We moeten zo veel mogelijk afstand tussen de leerlingen houden, handschoenen dragen, regelmatig desinfecteren, er zijn looproutes. Het heeft onderhand niets meer te maken met het geven van onderwijs. Als de scholen dan toch open moeten, doe het dan goed en laat de kinderen ‘gewoon’ naar school gaan.

Want ik vraag me af: kan ik onder de nieuwe omstandigheden kwalitatief goed onderwijs blijven bieden? 

Welke vakken bieden we aan, welke onderwerpen komen nog aan bod?

Mijn collega’s en ik zijn druk bezig het onderwijs vorm te geven. De kinderen komen straks hele dagen in halve groepen naar school. Welke vakken bieden we ze aan, zowel op school als thuis? Welke onderwerpen komen nog aan bod? Je hebt een complete dagtaak aan al dat maatwerk. En hoe gaan we voor groep 8 toch nog een waardig basisschoolafscheid organiseren? Het kamp is immers van de baan, de afscheidsavond staat conform de richtlijnen op losse schroeven en voor de musical moeten we een alternatief bedenken. Na de grote lijnen te hebben uitgedacht, besluiten we ook onze eigen voorzorgsmaatregelen te treffen: prioriteiten stellen, zorgvuldig onze grenzen bewaken en heel goed voor onszelf zorgen. Leerkrachten die nu gaan uitvallen, kunnen we ons echt niet permitteren.

Op papier hebben we een prachtig plan, maar wat gebeurt er als de maatregelen van het gefaseerd naar school gaan in de praktijk niet blijken te werken? Wat gaan we dan doen? Mijn hoofd duizelt van de plannen, protocollen, nieuwsberichten en alle beren die ik vooralsnog op de weg zie. En als ik dan berichtjes ontvang van leerlingen die naast dat ze graag naar school willen, ook bang zijn om uiteindelijk zelf ziek te worden of ons te besmetten, dan krijg ik het even te kwaad.

Ik ben blij, boos, angstig en verdrietig tegelijk. Met al deze gemengde gevoelens ben ik mijn vakantie ingegaan en vrees ik de komende tijd ook voor de klas te zullen staan.

Lees ook: 

Zo bereidt basisschool De Windroos zich voor op het nieuwe lesgeven

Basisscholen maken in allerijl plannen nu ze na de meivakantie weer open mogen. Trouw liep mee met het team van De Windroos in Zaandam, dat zich voorbereidt op de ‘tussenfase’. ‘Het is een heksenchaos om alles voor de meivakantie rond te breien.’

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden