Moslimvrouwen staan voor de islamitische school Noen in de wijk Kralingen Crooswijk met elkaar te praten.

Interview Onderwijs

‘Islamitisch onderwijs kan integratie juist bevorderen’

Moslimvrouwen staan voor de islamitische school Noen in de wijk Kralingen Crooswijk met elkaar te praten. Beeld Hollandse Hoogte

Het wantrouwen jegens islamitisch onderwijs is volkomen onterecht, vindt onderzoeker Marietje Beemsterboer. “Islamitische scholen hebben juist een brugfunctie.”

Het lijkt wel een soap, verzucht Marietje Beemsterboer, die vorig jaar promoveerde op de religieuze identiteit van islamitische scholen aan de Universiteit Leiden. Ze stoort zich aan het verzet en de ‘verkrampte’ discussies over integratie en isolement die het publieke debat lijken te overheersen als het over islamitisch onderwijs gaat.

Dat een deel van de gemeenteraad van Westland zich met hand en tand verzet tegen de komst van een nieuwe islamitische basisschool is nergens voor nodig, vindt Beemsterboer. “Yunus Emre, de scholenorganisatie waar de nieuwe school deel van gaat uitmaken, heeft alleen maar scholen van prima kwaliteit.”

Nederlanders zijn goed in het extrapoleren van excessen, zegt ze, maar staan te weinig stil bij het feit dat de meeste islamitische scholen een gematigd en kwalitatief goed lesprogramma aanbieden. Van de ruim vijftig islamitische basisscholen zijn er maar drie streng in de leer, met bijvoorbeeld strikte kledingvoorschriften of jongens en meisjes die apart zitten.

Veel mensen weten niet dat een kleine zestig procent van de docenten op deze scholen niet eens islamitisch is, zegt Beemsterboer. Niet uit gebrek aan religieuze docenten, maar omdat scholen daar bewust voor kiezen. “Deze scholen hebben een enorme brugfunctie naar de niet-islamitische Nederlandse omgeving. Die nemen ze heel serieus. Er zijn maar twee islamitische middelbare scholen in Nederland (in Rotterdam en Amsterdam, red.), dus de meeste kinderen komen daar niet terecht. Daar zijn de basisscholen zich enorm van bewust.”

Marietje Beemsterboer Beeld RV

Integratie

Sterker nog: islamitisch onderwijs kan de integratie van kinderen juist bevorderen, stelt Beemsterboer. Dat lijkt misschien contra-intuïtief, maar door de geborgen omgeving is het volgens haar makkelijker om gevoelige onderwerpen te bespreken die kunnen botsen met Nederlandse waarden. “Als zo’n boodschap met respect voor de islamitische achtergrond wordt gebracht, is de kans groter dat een leerling zich ervoor openstelt.”

Zo wordt seksuele diversiteit op islamitische scholen meestal behandeld door een godsdienstleraar die door leerlingen en ouders wordt vertrouwd. “Als die vertelt dat we homoseksualiteit in Nederland accepteren, is de kans groter dat de boodschap aankomt.”

Slecht imago

Toch heeft islamitisch onderwijs een slecht imago, bleek eerder dit jaar uit onderzoek van EenVandaag. Veel slechter dan christelijk onderwijs: 49 procent van de mensen vindt dat christelijk onderwijs moet kunnen, over islamitisch onderwijs zegt slechts 24 procent dat.

Dat is niet logisch, vindt Beemsterboer, juist vanwege de brugfunctie van deze scholen en de grote diversiteit aan moslims die ze herbergen. “Reformatorische en gereformeerde scholen selecteren enorm. Islamitische scholen krijgen vaak het verwijt dat ze slecht zijn voor de integratie, maar binnen die scholen is er een enorme diversiteit aan stromingen en komen kinderen een hoop andersdenkenden tegen. Dat zie je op streng christelijke scholen veel minder.”

Nederland meet met twee maten als het gaat om bijzonder onderwijs, vindt Beemsterboer. Dat manifesteert zich niet alleen in wantrouwen naar islamitische scholen, maar ook bij maatschappelijke discussies. “Het inspectierapport over het Cornelius Haga Lyceum leidt tot een discussie over de wenselijkheid van islamitisch onderwijs”, zegt Beemsterboer. “Dat gebeurt bij een zwakke of zeer zwakke beoordeling van een christelijke middelbare school niet, en zeker niet in eenzelfde mate.”

Lees ook:

Bijzonder onderwijs maakt oververhitte discussie los

Terwijl Nederland in rap tempo seculariseert, geeft zeventig procent van de scholen nog altijd bijzonder onderwijs. Waarom doen we dat eigenlijk nog?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden