null Beeld

ColumnOnderwijs

Het schooljaar zit erop: een oudjaarsgevoel in juni

Sofie van de Waart - Govaert

De laatste column van het schooljaar. Heerlijk. Wij onderwijsmensen hebben altijd twee keer per jaar een ‘oudjaarsgevoel’- in december, net als iedereen, en voor de zomervakantie. Tijd om de laatjes uit te ruimen, terug te kijken op je eigen ‘tips en tops’ en plannen te maken voor komend schooljaar. Afscheid nemen van leerlingen en ouders, de ‘warme overdracht’ van de leerlingen die komen, ik noemde de laatste weken van het schooljaar eerder ‘de hel van het onderwijs’, maar stiekem ook reuze gezellig. Het is lekker weer en de druk van de toetsen ligt achter ons, dus we spelen wat langer buiten.

Ik denk terug aan wat me het meest is bijgebleven dit schooljaar. Zo ben ik een half jaartje intern begeleider (verantwoordelijk voor de leerlingenzorg) geweest en kwam ik er na tien minuten achter dat dit helemaal niets voor mij is. Grote bewondering voor de collega’s die dit belangrijke werk elke dag doen, maar ik schrok me rot van de enorme administratieve ballast die bij deze baan komt kijken. Ik hoorde van een samenwerkingsverband waar ze afspraken met ouders samen op een flipover zetten, handtekening eronder en klaar. Dat zou beter aan mij besteed zijn dan pagina’s vol stimulerende en belemmerende factoren op vier terreinen, gezien vanuit de leerling, leraar en ouders.

3D-waterraket

Ook was ik projectleider bij Explora Breda, een hoogbegaafdenvoorziening waar kansrijke én kansarme leerlingen met cognitief talent samen naar gespecialiseerd onderwijs gaan. Een complex project waar ik enorm trots op ben. Ik ben daar nu één dag in de week en als ik zie dat een leerling thuis met zijn vader met de 3D printer een waterraket nabouwt en dat op het plein demonstreert, zwelt mijn hart van trots. Helaas kreeg ik naderhand de waarschuwing van mijn zus (arts) dat ik kinderen levenslang had kunnen verwonden met dat explosief dus het bleef bij een eenmalige demonstratie. Ook vind ik het geweldig dat we een wetenschappelijk onderzoek aan Explora hebben weten te verbinden. Alleen door onderzoek wéten we ook dat het werkt wat we doen.

Terugkijkend op mijn columns springen er twee onderwerpen uit. Mijn column over het Praktijk VWO, voor makkelijk lerende kinderen die níet van leren houden, ging viral. Ik werd bedolven onder reacties van voornamelijk wanhopige ouders die zich afvroegen: wanneer ga je dit oprichten?

Astrid Lindgren

En het onderwerp waar ik me het meest over opwind: de verplichte brede brugklas. Zelfs D66 schaart zich achter dit vermaledijde, wetenschappelijk niet goed onderbouwde plan, terwijl er zóveel goede argumenten zijn waarom we dit niet zouden moeten willen.

Maar nu wens ik u eerst een fijne zomervakantie. Wij gaan vier weken naar Zweden, waar ik in de voetsporen van Astrid Lindgren een reisbeschrijving ga maken voor Trouw. Wat ik daarna ga doen, naast columns schrijven? Ik heb nog geen flauw idee maar als ik op mijn prikbord kijk zie ik een toepasselijke uitspraak van David Bowie: “I don’t know where I’m going from here, but I promise it won’t be boring”.

Sofie van de Waart was juf op verschillende basisscholen. Daarna werd ze leerlingbegeleider, onderwijsadviseur en hoogbegaafdenspecialist. Lees al haar columns hier terug.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden