Het eindexamenVmbo-tl natuurkunde

Het examen natuurkunde ging Niels (16) makkelijk af, maar léuk was het niet: ‘Dat hoort het ook niet te zijn’

null Beeld ANP
Beeld ANP

Van Almelo tot Voorburg en van Drachten tot Wijk bij Duurstede zweten middelbare scholieren deze weken op de eindexamens. Trouw vraagt elke dag aan een leerling en diens docent: hoe verliep de voorbereiding in coronatijd? En: hoe ging het examen?

Marijke de Vries

Examen: vmbo-tl natuurkunde (nask1), donderdag 20 mei

School: Revius Wijk, Wijk bij Duurstede

Kyne de Leeuw: ‘Er zaten geen verrassingen in’

Voor ze begint met nakijken maakt docent Kyne de Leeuw het examen natuurkunde ieder jaar eerst helemaal zelf. “Bij de rekenopdrachten schrijf ik alles helemaal uit, dan kan ik daarna vergelijken met wat ik de leerlingen heb aangeleerd en wat er bij hen is blijven hangen.”

Natuurkundedocent Kyne de Leeuw. Beeld
Natuurkundedocent Kyne de Leeuw.Beeld

Tot 17.00 uur moest ze surveilleren bij het havo-examen, ondertussen boog ze zich alvast over de vmbo-vragen. Lachend: “Dat gaat van ratsj, ratsj, ratsj. In een halfuur was ik er wel door.” Ze heeft nog niet kunnen nakijken. “Maar ik hoop natuurlijk dat ik het foutloos heb gemaakt.”

Het was een examen zonder verrassingen. “Een beetje van alles wat. Krachten, elektriciteit, energie, hefbomen. De geijkte dingen. Qua niveau vond ik hem echt wel goed te doen. De ‘momentenwet’ vinden de leerlingen altijd moeilijk, net als het construeren van de spankracht bij iets wat naar beneden hangt. Maar alles bij elkaar zou dit examen ze niet hebben moeten verrassen.”

Met de voorbereiding zat het ook wel goed; die was voor haar tien examenkandidaten ook niet anders dan anders. Zo’n klein klasje past ook mét de afstandsregels vanwege corona wel samen in één lokaal. Bovendien is natuurkunde een keuzevak. “Dus 75 procent van de leerlingen vindt het ook echt wel leuk om te doen. Daarbij is de sfeer in deze klas goed, waardoor er echt werd gewerkt.”

Veel meer zorgen maakt ze zich over de derdeklassers. “Die hebben zoveel online les gehad en moesten daardoor een deel van de stof zelfstandig bekijken. Maar dat is geen vanzelfsprekendheid. Ik merk dat leerlingen echt minder doen en ik zie het ook aan hun cijfers. Ze hebben helemaal geen leerritme. Ik vrees nu al een beetje voor de examens van volgend jaar.”

Niels (16): ‘Het komt wel goed, ik sta niet één onvoldoende’

Een kwartier voor het eindexamen natuurkunde is afgelopen hangt Niels (16) al aan de lijn. “Ik ben al klaar en het ging op zich goed.” Nadat hij de opgaven had gemaakt, had hij alle antwoorden nog eens nagelopen. Conclusie: geen onbeantwoorde vragen, geen gokjes, alle berekeningen netjes uitgeschreven zoals zijn docent het erin had gestampt (‘het grootste deel van de punten haal je daarmee’). “Sowieso komt het wel goed”, zegt Niels. “Ik sta niet één onvoldoende.”

Niels: ‘Er zat veel rekenwerk in.’ Beeld
Niels: ‘Er zat veel rekenwerk in.’Beeld

“Natuurkunde is een kwestie van oefenen en begrijpen. Als je de uitleg een beetje volgt en de opdrachten maakt, is het best te doen”, vat hij de moeilijkheidsgraad van het vak samen. Ja, hij is wel een beetje technisch. Met een lachje: “Ik heb alle exacte vakken die ik kon kiezen: natuurkunde, wiskunde, scheikunde en biologie”.

De onderwerpen in het examen waren best afwisselend, vond hij. Onder meer geluid, krachten en materiaaleigenschappen kwamen aan bod. Alleen jammer dat het niet over ‘licht’ ging, zijn favoriete onderwerp, ‘maar dat wisten we vooraf’. Verder zat er veel rekenwerk in, zegt Niels. Zo moest hij bijvoorbeeld uitrekenen hoe snel een brug opengaat met een bepaalde hoeveelheid watt en een bepaalde hoeveelheid benodigde energie. Of het ook een ‘leuk’ examen was? Beetje rare vraag, hoor je hem denken. “Het is een examen hè, het is niet dat dat leuk hoort te zijn. Het moet, dus je doet het.”

Die mentaliteit kan hem nog wel van pas komen. Na de zomer begint Niels aan een mbo-opleiding groen. “Ik wil de landbouw in, het melkveebedrijf van mijn ouders overnemen. Ik word de vierde generatie.”

Lees ook:

Aflevering 3 van ‘Het Eindexamen’

Ondanks een heftig jaar sloeg Alycia (17) zich door het examen Latijn heen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden