Reportage Modeopleiding

Een maatpak uit de fabriek, daar zijn nieuwe kleermakers voor nodig

Docente Daniëlle de Jong geeft les aan de nieuwe mbo-opleiding menswear specialist. Beeld Jörgen Caris

Een maatpak, maar dan goedkoper. Dat kan door een fabriek in te schakelen. Een nieuwe mbo-opleiding in Hilversum leidt de kleermakers op die daarvoor nodig zijn.

In een soepele beweging haalt hij zijn hand langs de binnenkant van wat straks een colbert moet worden. De twintigjarige Jim Vittali, zelf ­gekleed in een tweedelig pak met das, staat naast een mannequin waarover uitgeknipte lappen stof hangen. Hij is een van de eerste ­studenten aan de nieuwe mbo-op­leiding in mannenmode Menswear Specialist Made-to-­Measure in ­Hilversum.

Op deze driejarige beroepsopleiding leren studenten een beroep dat precies in zit tussen de kunsten van een kleermaker, die alles met de hand doet, en een confectieontwerper, die grote aantallen kledingstukken in standaardmaten door een fabriek laat maken. Met dit diploma kan ­Vittali klanten straks een pak op maat aanmeten en adviseren over de juiste stof. Maar anders dan bij een kleermaker wordt het pak vervolgens in een fabriek gemaakt, deels geautomatiseerd en machinaal, waardoor het toch betaalbaar blijft.

“Zo’n pak is er al vanaf 300 euro”, zegt docent en initiator van de nieuwe opleiding Daniëlle de Jong (31). Ze staat met een meetlint om haar nek naast Vittali. Samen bekijken ze de maten van het colbert dat om een mannequin hangt. De Jong is zelf opgeleid door een kleermaker. “Ik leerde zo het traditionele ambacht, alles zelf maken en zelf vervaardigen”, legt ze uit.

Het kostte haar meer tijd en geld dan het opleverde; met haar eenmanszaak verdiende ze te weinig. Ze liet daarom de pakken die ze bij haar klanten thuis op maat had gemeten steeds vaker door een fabriek maken. Die manier van werken was in Nederland toen nog niet erg gebruikelijk, al begint dat langzaam te veranderen. In andere landen is dat ­anders. Zakenmannen gaan al jaren in China of Thailand op vakantie en ­nemen dan twee maatpakken mee die daar in een fabriek worden nagemaakt.

‘Mensen willen iets unieks’

Dat de vraag naar die service ook in Nederland groeit, is volgens de ­docent niet zo gek. “Mensen willen iets wat uniek is en goed zit, maar ook betaalbaar is. Je ziet dat grote ­bedrijven als Suitsupply en Oger daar al op inspelen. Zij bieden naast een collectie kostuums met standaardmaten ook de optie om een pak op maat te laten maken.”

Die ontwikkeling hangt samen met twee trends, legt De Jong uit: “We willen allemaal uniek zijn én we denken  in Nederland meer na over duurzaamheid. Met een goed maatpak doe je lang. Het is geen ‘snelle mode’, goedkope kleding die je drie keer draagt en weggooit. Maar belangrijker nog: door één kostuum naar de wensen van een klant te bestellen, heeft de retailer geen overschot aan collecties waarvan hij maar moet hopen dat ze verkopen.”

De Jong geeft toe dat de arbeidsomstandigheden in ­fabrieken niet altijd goed zijn. Daarom heeft ze voor de opleiding samenwerking ­gezocht met andere partijen, waaronder The Makers uit Breda, die een ­eigen fabriek runnen.

Studenten tijdens de les kledingtechniek Beeld Jörgen Caris

Is het kostuum bezig met een comeback? De Jong: ­“Onder zakenmannen is de vraag ernaar altijd gebleven, maar je ziet wel dat er nu meer kan. Jonge jongens dragen steeds vaker delen van een pak en dragen daar gewoon sneakers onder. En unieke printjes zijn ook in. Zo is er een bedrijf dat een pak heeft ­ontworpen met een voering vol prints van papegaaiduikers, een in IJsland veel voorkomende zeevogel, speciaal voor klanten uit dat land. Dat verkoopt heel goed. Het pak is een echte gespreksstarter, mannen willen het graag laten zien.”

‘Een pak maakt de man’

Een gekke print is niets voor ­Vittali. Hij houdt van de Britse stijl, met dikke stoffen en tweed. Terwijl hij dat uitlegt, doet hij een stap achteruit en bekijkt de mannequin waaraan de contouren van het colbert hangen. Hij bestudeert het als een schilderij. “In de binnenkant moet misschien paardehaar ­komen”, zegt hij. Daardoor vormt het pak zich naar het lichaam, vult zijn klasgenoot Lara Jacobs (23) aan. De Jong knikt en legt uit hoe ze het pak het beste kunnen inmeten.

Voor Jacobs, felrood haar en ­gekleed in een blokjesbroek, is de opleiding een aanvulling op wat ze al weet. “Ik deed hiervoor een opleiding in maatkleding voor vrouwen”, zegt ze. De Jong beseft dat mode­opleidingen zich vooralsnog vooral op damesmode richten. “Terwijl een pak de man maakt”, zegt Jacobs overtuigd. “Een pak geeft een bepaalde klasse.” Glimlachend: “Een niet zo knappe jongen kan in een driedelig pak heel knap worden.”

Lees ook: 

‘Luister niet naar je vrouw’ (als het om mode gaat)

De Nederlandse man en de mode - het is vaak een ongelukkig duo. Arno Kantelberg, hoofdredacteur van mannenblad Esquire, schreef een stijlgids vol wenken en adviezen. ‘Als ze hun best doen, ben ik al complimenteus.’

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden