null Beeld
Beeld

ColumnErik Ex

Dit schooljaar moeten we meer samenwerken dan ooit

Een rood lijntje scheidt mij van de pandemie. In de laatste week van de zomervakantie zag ik de conciërge er druk mee ­bezig. In elk lokaal plakte hij rode ­tape op de vloer om het bureau heen. “Verboden voor leerlingen”, zei hij vrolijk. “Hier ben je veilig”.

Ik ben een lopende leraar, altijd geweest. Tijdens de uitleg kijk ik over de schouders van leerlingen of ze nette aantekeningen maken. Als ik een kind een vraag stel, loop ik naar de andere kant van de klas: dan spreekt de leerling automatisch ­luider en kan de rest het verstaan.

Gedurende het stilwerken hurk ik naast leerlingen om ze fluisterend te helpen. En om de zoveel tijd grijp ik een rondslingerende telefoon van tafel. Dat kan nu niet meer.

Russische roulette

Amsterdam is momenteel de hotspot van het virus in Nederland. Drie dagen per week ontmoet ik zo’n honderdvijftig Amsterdammers. “Russische roulette”, zo noemde één van mijn oudere collega’s het bij de opening van het jaar. “Doe wat je kan met je leerlingen voor de onvermijdelijke tweede sluiting”, zei een ander.

Zal het van een tweede sluiting komen? We hebben nu al te maken met leerlingen en leraren die niet komen door kleine klachten. Ik mis vrijwel iedere les vier of vijf ­kinderen en in elke vaksectie zijn er al leraren thuisgebleven in afwachting van hun beurt bij de GGD. In de tweede week dat we open ­waren, viel ik al gelijk drie uren in omdat een collega zich wat snotterig voelde.

De Tweede Kamer wil voorrang voor leraren bij de teststraten, gelukkig maar. In de praktijk blijkt het namelijk onmogelijk om als leraar vanuit huis les te geven aan een klas op school.

Het ‘knuffelgroepje’ moet thuisblijven

Onvermijdelijk zullen er positieve uitslagen komen, waarna het ‘knuffelgroepje’ van een leerling (zoals mijn rector het treffend ­omschreef) thuis moet blijven. Of hele klassen, als een leraar ziek blijkt. Oudere collega’s, of die met een zwakkere gezondheid, zullen na verloop van tijd misschien toch besluiten niet meer te willen komen. Dat lijk me volkomen legitiem.

Er zullen plannen moeten worden gemaakt waarin een jonge leraar de fysieke lessen overneemt. De thuiswerkende oudere leraar kan dan zijn jongere collega’s werkdruk ontnemen.

Om open te blijven en het onderwijs op peil te houden, zullen we onze routines moeten aanpassen. Op anderhalve meter in de klaslokalen, en op grotere afstand wanneer een deel van de leraren of leerlingen thuiszit. We zullen dit schooljaar, ook al is het vanuit een rood omlijnd vakje, meer moeten samenwerken dan ooit. Iets wat we lang niet altijd gewend zijn. Alleen als dit lukt, ­kunnen we een nieuwe sluiting voorkomen.

Erik Ex (1987) is leraar geschiedenis op het Cygnus Gymnasium in Amsterdam en werkt voor Schoolinfo, dat zich bezighoudt met onderwijsinnovatie. Hij schrijft elke twee weken een column. Lees zijn eerdere bijdragen hier terug.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden