null Beeld
Beeld

ColumnSophie van de Waart-Govaert

Breng met de nieuwe gelden de vakleerkracht terug!

De beste verbeteringen komen van de werkvloer zelf. Zo hadden wij het op school de afgelopen week over de besteding van de gelden van het Nationaal Programma Onderwijs. Een collega heeft een hele eenvoudige oplossing ingediend om de werkdruk te verlagen, de achterstanden weg te werken én beter onderwijs te bieden: de herintroductie van de vakleerkracht!

Wéér knutselen met karton

Want waar juffrouw Gonda mij 25 jaar geleden nog leerde figuurzagen en linoleumsnijden in het handvaardigheidslokaal, juf Lian elke dag haar gitaar ter hand nam en er een aparte juf voor godsdienst en Engels was, ligt nu alles op het bordje van de groepsleerkracht. Die, hoe verrassend, meestal niet én didactisch vaardig, én creatief, én expressief, én muzikaal, én sportief, én native speaker Engels is. Het is begrijpelijk dat het dan tóch weer, na even snel Pinterest te hebben bekeken, knutselen met karton wordt deze week. De figuurzagen, chamotteklei, papier-maché, hamers en spijkers liggen al jaren in de schoolmagazijnen stof te happen.

Iets tastbaars

Zonde, want wat is er fijner dan op school kennis te maken met materialen en technieken om mooie dingen te maken? Gewoon omdat het heerlijk is je als kind te laten meeslepen in een project, je te verwonderen en te proberen je verbeeldingskracht om te zetten in iets tastbaars. Een project waar je trots op bent, met ecoline, met hout of met naald en draad. En er zijn gelukkig nog altijd een heleboel beroepen over waar een goed ontwikkelde fijne motoriek of les in drama heel goed van pas kan komen.

Culturele sector

Dit idee is niet alleen goed voor de scholen. Want waar de personeelstekorten onder leraren enorm zijn, zijn er juist personeelsoverschotten in de culturele sector. Dus met behulp van de vele mensen uit deze branche die nu thuiszitten zouden we er vrij eenvoudig voor moeten kunnen zorgen dat elke klas elke dag één uur een vakleerkracht tot zijn beschikking heeft. Tijdens deze les muziek, drama of dans kan de eigen juf of meester leerlingen uit een andere klas bijspijkeren die achterstanden hebben opgelopen tijdens de lockdown.

Echte professional

We slaan zo een heleboel vliegen in één klap: leerlingen worden weer door een echte professional onderwezen in de creatieve vakken en de leerkracht krijgt hulp in het wegwerken van de achterstanden. Daarnaast hoeft de eigen leerkracht geen creatieve vakken meer voor te bereiden, wat altijd veel tijd kost. Ook heb je niet méér leerkrachten nodig, en dat komt bijzonder goed uit, want die waren een paar jaar geleden al op.

De gymleerkracht is de enige vakleerkracht die zijn rentree al gemaakt heeft op de basisschool. Dat komt doordat de meeste leerkrachten geen ‘gymbevoegdheid basisonderwijs’ meer hebben als ze van de pabo komen. Dus werkloze sportschoolinstructeurs kunnen we helaas geen baan aanbieden, maar acteurs, muzikanten, kunstenaars en dansers: we kunnen jullie goed gebruiken!

Sofie van de Waart-Govaert was acht jaar juf op verschillende basisscholen. Daarna is ze leerlingen individueel gaan begeleiden, onderwijsadviseur geworden en hoogbegaafdenspecialist. Lees al haar columns hier terug.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden