ColumnErik Ex

Afstandsonderwijs, zo goed en zo kwaad als het kan

Er zijn al veel uitbraken van pest geweest in de geschiedenis, maar we vinden het moeilijk te geloven dat het onszélf zal raken.’ Iets dergelijks schreef Albert Camus, ik had het citaat nog op het bord gehad in de vierde klas. En toch, toen de pandemie toesloeg waren we in het onderwijs onvoorbereid. Maar we hebben de schouders eronder gezet en zo goed en kwaad als het kan afstandsonderwijs vormgegeven. Docenten deelden hun tips en trucs, dit vind ik de beste:

Structuur

Het is voor leerlingen in de klas al lastig om niet afgeleid te raken, thuis is dit natuurlijk nog eerder het geval. Zelf check ik ook veel te vaak die liveblogs. Dus vertel ik mijn leerlingen over het systeem van de tomato-­timer: die wisselt 25 minuten werk af met 5 minuten pauze. Overigens valt niet van leerlingen te verwachten dat ze hele werkdagen geconcentreerd­ bezig zijn. Bij ons op school is daarom een verkort coronarooster ingevoerd. Door inleverdeadlines doordeweeks (voor vijf uur) te zetten, stimuleer ik leerlingen te werken wanneer hun thuiswerkende ouders dat ook doen.

Feedback

In de klas zie ik aan verwarde gezichten dat leerlingen iets niet snappen. Online probeer ik dit gemis te ondervangen door kleine quizjes aan te bieden via Quizizz. Leerlingen maken de vragen onder druk van een aflopende klok, ze kunnen het antwoord dus niet snel opzoeken. Uit tal van studies blijkt dat het toetsen ook helpt bij het leren: het testeffect.

Persoonlijk contact

Afstandsonderwijs is het moeilijkst voor leerlingen die thuis minder goed ondersteund worden of kampen met lage digitale vaardigheden of een ­gebrek aan motivatie. Bij mij zitten er ongeveer vijf leerlingen in elke klas die hun weektaak niet af hebben. Ik bel ze op om te vragen wat er aan de hand is en ze op weg te helpen: persoonlijk contact werkt altijd het ­beste.

Duiding

De school is niet alleen een plek waar leerlingen zich voorbereiden op toetsen en examens. Het is ook de plek waar ze de wereld ontdekken. ­Zeker nu blijft dat belangrijk. Ik stuur ze daarom artikelen uit kwaliteitskranten. Ik hoop dat ze bij mijn wiskunde-collega’s terechtkunnen met vragen over exponentiële groei en dat er bij biologie aandacht is voor de werking van het virus. We hoeven leerlingen niet ongerust te maken, maar we moeten wel beseffen dat wij een belangrijke bron van informatie voor ze zijn. En ik blijf ze in deze tijden van verveling bestoken met mooie boeken, films en documentaires.

Dit is onze nieuwe realiteit. Het zal nooit zo goed worden als ‘echt’ onderwijs, maar we doen wat we kunnen: onze schouders eronder zetten.

Erik Ex (32) is leraar geschiedenis op het Cygnus Gymnasium in Amsterdam en werkt voor Schoolinfo, dat zich bezighoudt met onderwijsinnovatie. Hij schrijft elke twee weken een column. Lees zijn eerdere bijdragen hier terug.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden