Zwevende fietsrotonde trekt bekijks

Techniek en design, dat is wat de lichtstad wil uitstralen

Eindhoven een fietsstad? Zou je niet denken van een stad die altijd prat ging op zijn goede bereikbaarheid per auto. Toch trekt de lichtstad buitenlandse belangstelling met zijn fietsprojecten de Hovenring, de Slowlane en het Van Gogh-Roosegaardepad.

Foto's van de drie jaar oude Hovenring doen het zo goed op Twitter, dat de zwevende fietsrotonde een toeristische attractie begint te worden. National Geographic schreef al over dit vernuftig stukje infrastructuur, net als internetkrant The Huffinton Post ('a bikers dream'). Eindhoven zelf gebruikt de foto's voor citymarketing.

Gemiddeld vijfduizend fietsers krijgen dagelijks ruim baan op de ring boven het drukke kruispunt tussen Noord-Brabantlaan en Grasdreef. Wegens de sociale veiligheid wilde Eindhoven geen fietstunnels. Ingenieurs van bureau ipv Delft ontwierpen daarom een rotonde die hangt aan een staande pyloon. "Bij gewone tuibruggen, zoals de Erasmusbrug in Rotterdam, kun je de krachten niet goed kwijt", vertelt directeur Gerhard Nijenhuis van ipv Delft. "Maar bij een ring houden de tuien elkaar in evenwicht. En de lichtring aan de binnenzijde maakt de ambities van Eindhoven zichtbaar." Techniek en design, dat is wat Eindhoven wil uitstralen.

"We willen graag iets mooi maken, maar altijd vanuit wat logisch is", zegt Nijenhuis. "Vanaf het begin ging de Hovenring de wereld over. Volgende week gaan er twee van onze ontwerpers naar Minsk om er uitleg over te geven. Het heeft nog niet geleid tot nieuwe Hovenringen, maar die gaan ongetwijfeld komen."

Ook de Eindhovense beleidsmedewerker fiets mag geregeld in het buitenland uitleg geven over de Hovenring als verkeersoplossing, vertelt Carin Springelkamp van de gemeente. Toch aarzelt ze om de Hovenring een toeristische trekpleister te noemen.

Het Van Gogh-Roosegaardepad is dat wel, weet haar collega Ali Manders. Met lichtgevende verf verwerkte kunstenaar Daan Roosegaarde eind vorig jaar de Sterrennacht van Van Gogh in het asfalt. De verf neemt overdag zonlicht op en laat de sterren in het donker schitteren. "Daar komen mensen uit het buitenland echt op af."

Manders weerlegt trouwens graag de stelling dat Eindhoven geen fietsstad zou zijn. Niet voor niets staat de stad vijfde op de lijst van meest fietsvriendelijke steden ter wereld die The Copenhangenize Design Company om de twee jaar samenstelt. Alleen Kopenhagen, Amsterdam, Utrecht en Straatsburg staan hoger. Vertekenend is wel dat kleinere Nederlandse steden als Zwolle niet op de lijst voorkomen. En juist tegen Zwolle legde Eindhoven het vorig jaar nipt af in de Fietsersbondverkiezing van Fietsstad 2014.

Maar toch, de verandering die Eindhoven heeft ingezet is merkbaar. De stad wil toegankelijker zijn voor fietsers, want "van auto's wordt de binnenstad niet gezellig", aldus Manders. Neem de ruime fietsenkelder onder het centrale 18 Septemberplein, met een ingang die doet denken aan de metro die Eindhoven helemaal niet heeft. Of de Slowlane, een vier meter brede goeddeels vrijliggende fietsroute langs economische toplocaties en kenniscentra als de campussen van de Technische Universiteit, Philips en chipmaker ASML. In juni zijn de eerste vier van in totaal 32 kilometer in gebruik genomen.

De Hovenring past in die route en ook in het populaire Rondje Eindhoven. Manders: "Dat hij iconisch is geworden voor het fietsen in de stad is een mooie bijkomstigheid."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden