Zweeflift helpt verhuizen voorkomen

ROTTERDAM - In Nederland doet een nieuw fenomeen zijn intrede: de 'zweeflift'. Die lift is in staat mensen met een handicap met rolstoel en al vast te pakken en naar de bovenverdieping van hun huis te vervoeren.

Of de zweeflift een vertrouwd beeld wordt, hangt af van een experiment van de stuurgroep experimenten volkshuisvesting (SEV). De zweeflift is een Zwitsers produkt dat ook in Duitsland en Oostenrijk al enige tijd wordt toegepast.

Binnenkort zal de eerste (experimentele) zweeflift in Nederland in gebruik worden genomen door een man met een dwarsleasie in Den Haag. Wethouder drs. J. J. Luijten van die stad zal de lift introduceren op de Medica-beurs die halverwege deze maand in de Jaarbeurs van Utrecht wordt gehouden.

Zo'n zweeflift kan worden gezien als een vervolg op een project met liften in portiek- en galerijwoningen. Daarvan zijn er zo'n tweeduizend gebouwd, waardoor enkele tienduizenden huizen bereikbaar werden per lift. Veel ouderen en gehandicapten hoeven daardoor niet meer te verhuizen.

Eind dit jaar loopt de subsidie hiervoor (58 miljoen gulden in drie jaar) overigens af. Of de liften ook zonder subsidie haalbaar zijn, zal nog moeten blijken. “In ieder geval hebben we bereikt dat die liften nog maar iets meer dan de helft kosten van de prijs van vroeger”, aldus René Scherpenisse van de SEV.

In tegenstelling tot de portiek- en galerijliften is de nieuwe zweeflift ontwikkeld voor gebruik binnenshuis: eengezinswoningen met twee of meer verdiepingen. “Als je in een rolstoel terechtkomt en je huis is beneden te klein, dan heb je nu twee mogelijkheden: òf je verhuist òf je bouwt je woning uit. De zweeflift biedt een derde mogelijkheid”, vertelt Scherpenisse.

Nederland heeft vanouds kleine woningen gebouwd. Om zo weinig mogelijk ruimte te verspillen, zijn trappen steil gebouwd. Inbouw van een zweeflift is daardoor problematischer.

De zweeflift lijkt op de 'plateaulift', die wel in grotere gebouwen wordt toegepast. Daar kan een rolstoel op worden gereden. Dit type vergt veel ruimte. Bovendien kan het 'plateau' in de meeste huizen de draai in het trapgat niet maken. De zweeflift neemt minder ruimte in. Een portaal van nog geen meter in het vierkant en een vrije hoogte van twee meter tien is voldoende.

Momenteel worden jaarlijks 7 000 mensen met een handicap gedwongen te verhuizen, omdat hun woning niet kan worden aangepast. Scherpenisse: “Een zweeflift is goedkoper dan het uitbouwen van een huis. Dat kost al gauw 45 000 gulden of meer. Een zweeflift komt op dertigduizend gulden. Die prijs kan echter omlaag, naarmate er meer worden geproduceerd. Bovendien kun je zo'n lift in de toekomst voor tien mille verplaatsen naar een huis van een andere gehandicapte. In principe is de zweeflift erg simpel. Gewoon een rail langs de trapleuning aanleggen met een motortje dat de rolstoeler trekt. Dat zou toch goedkoper moeten kunnen, denk je dan.”

Een zweeflift die is aangepast aan de Nederlandse eisen (veilig en esthetisch verantwoord) is uitgetest in een proefopstelling van het Ruimtelijk-onwikkelingslaboratorium in Den Haag. De (vier) proefpersonen waren enthousiast en vonden de zweeflift minder griezelig dan een plateaulift.

Scherpenisse: “Ze klikken hun rolstoel zelf met een handle vast aan de lift en kunnen zien, horen en voelen dat-ie ook goed vast zit. Je moet er tenslotte niet aan denken, dat je met rolstoel en al naar beneden zou vallen. Bij een plateaulift hebben gehandicapten het gevoel in een gat te rijden.”

Vraag uitlokken De presentatie op de Medica-beurs wordt gehouden in de hoop dat dit vraag zal uitlokken. Bestelling van enkele tientallen is al voldoende voor de Zwitserse fabrikant om een produktielijn op te zetten voor een lift die aan de Nederlandse eisen voldoet. De liften zullen vervolgens door Nederlandse fabrikanten worden geïmporteerd en geleverd.

Staatssecretaris Tommel (VROM) heeft onlangs gezegd, dat de helft van de Nederlandse woningen op termijn aanpasbaar moet zijn. SEV en ouderenbonden hebben een 'senioren-label' ingevoerd voor woningen die door mensen van alle leeftijden bewoond kunnen worden. Verhuizen omdat je slechter ter been wordt, is dan dus geen noodzaak meer.

Leeftijd speelt volgens Scherpenisse steeds minder een rol. Ruimere trappen en trappenhuizen zijn tenslotte ook in trek bij moeders met kinderwagens. Meer ruimte voor de trap betekent ook minder ongelukken. “De trap is één van de hoofdoorzaken van ongelukken in en om het huis.”

Nieuwbouwwoningen kunnen heel simpel worden gebouwd met trappen die zijn voorbereid op inbouw van een zweeflift. Bestaande huizen kunnen aanpasbaar worden gemaakt bij renovatieprojecten.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden