Zweeds Abba op Grieks eiland

Remke de Lange

Mamma Mia!

Regie: Phyllida Lloyd. Met Meryl Streep, Amanda Seyfried, Pierce Brosnan, Colin Firth, Stellan Skarsgård. Door heel Nederland te zien.

Kunnen we Abba nog aanhoren? Nummers als ’Dancing Queen’, ’Money, money, money’, ’Mamma Mia’ en ’Chiquitita’ zijn zo grijs gedraaid dat je er eigenlijk niet écht meer naar luistert. Het is een grote verdienste van de makers van ’Mamma Mia!’ dat ze zelfs deze liedjes, die een belangrijke plaats innemen in de popgeschiedenis, nieuwe klank en kleur hebben weten te geven. En, leuker nog, andere mooie liedjes voor de vergetelheid hebben behoed. In 1999 ging de gelijknamige theatermusical – geschreven door Catherine Johnson, geproduceerd door Judy Craymer en geregisseerd door Phyllida Lloyd – in Londen in première. Sindsdien is ’Mamma Mia!’ uitgegroeid tot een wereldwijd theaterfenomeen. Een verfilming – onder leiding van hetzelfde trio – kon natuurlijk niet uitblijven.

Het is wel een aandoenlijke gedachte dat de in Zweden door Benny Andersson en Björn Ulvaeus geschreven liedjes hun weg hebben gevonden naar een zonovergoten Grieks eiland. Daar bestiert oude hippie Donna (Meryl Streep) een rammelend pension dat ze aan het begin van de film gereed maakt voor het huwelijk van haar dochter Sophie (Amanda Seyfried). Donna weet niet dat de aanstaande bruid de drie mannen heeft uitgenodigd die twintig jaar geleden Donna’s minnaar waren. Een van hen is haar vader en Sophie wil nu wel eens weten wie.

’Mamma Mia’ begint met veel hoge, gillende stemmen wanneer zowel moeder als dochter hun vriendinnen ontvangen en bijpraten. Hier passen de grote hits van destijds wel goed bij. Maar gaandeweg blijken de liefdesverhalen van toen en nu ingewikkelder dan ze leken. Dan wordt het oprecht fijn kijken naar zo’n doorgewinterde actrice als Meryl Streep, die met ogen die snel rood omrand raken, ontroerend terugblikt op het snel verglijden van haar dochters jeugd (’Slipping through My Fingers’) en op een verwoest liefdesleven (’The Winner Takes it All’).

Streep – het stralende middelpunt van een enthousiaste cast – nodigt zo uit Abba wél weer eens te beluisteren. En daar krijg je geen spijt van.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden