Zwarte doos in alle transporttoestellen

Van een onzer verslaggevers DEN HAAG - De twee Nederlandse Hercules C-130 toestellen, waarvan de eerste in 1994 door de koninklijke luchtmacht in gebruik werd genomen, zijn voorzien van een zwarte doos. “In alle nieuwe toestellen zit de zwarte doos”, zegt luchtmachtvoorlichter majoor Aart Fokkema.

De reden voor het ontbreken van dit alle vluchtgegevens registrerende instrument in de verongelukte Belgische Hercules kàn zijn, dat de zogeheten flightdate-recorder in het verleden doorgaans niet in militaire toestellen werd aangebracht. Majoor Fokkema, die alleen kan spreken over de toepassing van de zwarte doos bij de Nederlandse luchtmacht, zegt: “Het was vroeger ongebruikelijk, onder andere, omdat er gewoekerd moest worden met ruimte; de zwarte doos was toen nog erg groot.” Er werd toen geen prioriteit gegeven aan het installeren van de flightdate-recorder. De luchtmacht plaatst nu in elk transporttoestel een zwarte doos.

De luchtmachtwoordvoerder vertelt dat de Nederlandse en Belgische luchtmachten al jaren nauw samenwerken op transportgebied. Nederland huurt geregeld Belgische toestellen in voor transporten, en België Nederlandse. In 1993 spraken Nederland, België en Noorwegen af dat hun luchtmachten, als dat nodig is, elkaars transporttoestellen konden gebruiken.

De Nederlandse regering besloot in hetzelfde jaar twee Hercules C-130 toestellen van Lockheed te kopen. Met België, dat al jaren met de Hercules vloog, werd afgesproken, dat de Belgische luchtmacht de opleiding zou verzorgen van de Nederlandse bemanningen van de Hercules C-130. Inmiddels zijn de werkwijzen van de Belgische en Nederlandse Hercules-personeelsleden volledig op elkaar afgestemd.

Nadat de Koninklijke Luchtmacht in 1994 de eerste Hercules in gebruik had genomen, volgde vorig jaar het tweede toestel. Eén van beide Nederlandse Herculessen opereert nu vanuit het Italiaanse Rimini voor IFOR, de Navo-strijdmacht in Bosnië. De andere C-130 voert vanaf het militaire vliegveld Eindhoven diverse transportvluchten uit, zoals onlangs naar Hongarije en Oekraine.

De Hercules C-130 is niet alleen een krachtig militair werkpaard, maar ook soepel inzetbaar: het opereert vanaf korte en onverharde startbanen. Bovendien is het interieur multifunctioneel, doordat de vrachtruimte snel is aan te passen voor het vervoer van personen.

De Nederlandse Herculessen zijn sinds begin dit jaar gestationeerd in Eindhoven. Eerst was hun basis het Belgische militaire vliegveld Melsbroek, omdat vliegveld Eindhoven moest worden gerenoveerd voor de middelzware Hercules C-130.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden