Zwarte doos helpt ook bij auto-ongeluk

data | Zeven politieregio's hebben apparatuur om het EDR-systeem van auto's uit te lezen. Dat blijkt een waardevolle getuige.

Bij ernstige verkeersongelukken gaat de politie vaker gebruikmaken van data over rijgedrag uit personenauto's. Zeven politieregio's hebben sinds dit jaar apparatuur om gegevens van de 'zwarte doos' in auto's uit te lezen. De eenheid Rotterdam tapt al enkele jaren informatie uit het zogeheten EDR-systeem en is positief over het resultaat. Zes van de tien andere regio's hebben de apparatuur ook aangeschaft.

EDR staat voor Event Data Recorder: een kastje dat vergelijkbaar is met de zwarte doos in een vliegtuig, zegt Joos Spätjens, eigenaar van het onderzoeksbureau Post-Crash Voertuig Diagnose. "De datarecorder slaat het rij- en remgedrag op vanaf vijf seconden vóór het ongeluk. Onder andere de snelheid, gaspedaalpositie, motortoerental, werking van de airbags, en of de remlichtschakelaar aan of uit is."

Maar, legt Spätjens uit, in tegenstelling tot de zwarte doos in een vliegtuig neemt de EDR geen cabinegeluiden op. Het apparaatje, een Amerikaanse vinding, reageert op het openspringen van de airbag en het aanspannen van de gordel. Bij schadeclaims kunnen fabrikanten in de Verenigde Staten met behulp van het systeem aantonen dat de auto wél goed functioneert. Sinds 2014 zijn Amerikaanse autobouwers verplicht een EDR in nieuwe auto's te installeren. In Europa zal dit mogelijk vanaf 2020 het geval zijn.

Toch bleek het apparaatje voor de politie in Rotterdam al een waardevolle getuige. Na een ongeluk kan de politie de gegevens uit de EDR gebruiken om de schuldvraag te beantwoorden. Uit informatie van het Algemeen Dagblad blijkt dat de eenheid Rotterdam de afgelopen drie jaar 21 keer gegevens uit de datarecorders heeft geraadpleegd. De woordvoerder van de Nationale Politie benadrukt dat het om heel ernstige ongevallen gaat, waarbij de auto in beslag is genomen en de politieafdeling Verkeersongevallenanalyse onderzoek doet.

In 2010 gaf toenmalig minister van verkeer Eurlings de Tweede Kamer al te kennen de EDR interessant te vinden. Aanleiding was een ernstig ongeval eind 2009 in Rotterdam. Een 25-jarige Schiedammer reed toen, in zijn Amerikaanse auto met daarin een zwarte doos, vier leden van een gezin dood. De uitleesapparatuur wees uit dat de man 147 kilometer per uur reed op een weg waar maximaal 30 kilometer per uur toegestaan was.

Spätjens zegt dat nieuwe modellen van Toyota en Lexus wel al uitgerust zijn met de EDR. Volvo's vanaf 2009 en veel Amerikaanse auto's ook. De gegevens uit de EDR zijn volgens hem belangrijk extra bewijsmateriaal. "Met lengte van het remspoor kon de politie vroeger de rijsnelheid berekenen. Dat kan nu niet meer, doordat het ABS-systeem voorkomt dat de wielen blokkeren. Nu kan de EDR uitsluitsel geven." De uitleesapparatuur is sinds 2016 beschikbaar in de politieregio's Oost-Nederland, Midden-Nederland, Limburg, Oost-Brabant, Amsterdam en Den Haag.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden