Zwangere Govaert treedt op als ’duo’

(Trouw)

Jacqueline Govaert, het voormalige boegbeeld van de Tilburgse band Krezip, heeft haar eerste solo-cd gemaakt. Het zijn toegankelijke popsongs waarin een duidelijke Beatles-echo doorklinkt. Ze gaat ermee op tournee, hoogzwanger.

Wat is rock-’n-roll? In de begindagen van de popmuziek was dat een jonge man, bij voorkeur in een spijkerbroek en zwaar aan de drugs. Tegenwoordig hebben we popsterren van de schoolgaande tot de pensioengerechtigde leeftijd en zijn er eigenlijk geen regels meer waar een popheld(in) aan moet voldoen.

Desondanks is een hoogzwangere zangeres op het podium nog steeds geen alledaagse aanblik. Maar voor de Nederlandse zangeres Jacqueline Govaert (28) is het heel vanzelfsprekend dat ze voor de promotie van haar eerste solo-album ’Good life’ gewoon blijft optreden.

„Ik ben nu zes maanden zwanger en voel me goed”, vertelt de zangeres tussen de soundcheck en haar optreden op de Amsterdamse Uitmarkt door. „Ik moet wat vroeger naar bed en ben wat eerder moe. Maar verder is het goed te doen. Bij mijn eerste kind, mijn zoon Billie, ben ik ook blijven optreden, dus ik weet wat ik kan verwachten. Bovendien: door te blijven optreden vliegt de tijd voorbij. Anders wordt het zo’n lange zwangerschap.”

Volgens Govaert is het zelfs wel prettig om met een kind in je buik op te treden. „Het is heel gezellig. Ik ben nu dan wel solo gegaan, maar eigenlijk is het een duo. De kinderen zijn heel stil als ik speel. Misschien ook omdat ik ervan houd om op te treden en dat prettige gevoel doorstroomt naar de baarmoeder. Of je muzikale kinderen krijgt als je zwanger optreedt? Hm, Billie slaat wel op trommels en de piano, maar om nou te zeggen dat hij zo muzikaal is dat de tranen me in de ogen springen, nee.”

Govaert zal dus ondanks haar zwangerschap de komende maanden gewoon live te zien zijn in het clubcircuit om haar solo-cd aan de man te brengen. De zangeres brak door als het gezicht van de succesvolle Tilburgse formatie Krezip en scoorde met die band hits als ’I would stay’.

Na het afscheidsconcert in de zomer van 2009 besloot Govaert even pas op de plaats te maken om zich te bezinnen. Maar sneller dan verwacht begon het weer te kriebelen. „Ik was altijd van plan weer wat in de muziek te gaan doen, maar wist niet wanneer ik weer zin zou hebben. Na het laatste Krezip-concert voelde ik snel dat ik er weer zin in had. Dus begon ik eind 2009 nieuwe songs te schrijven. Aanvankelijk deed ik het rustig aan om ook nog te kunnen tuttelen met de baby. Daarna heb ik hem naar zijn oma gebracht en ging ik serieus schrijven.”

Tijdens dat proces drong de platenmaatschappij erop aan dat ze zou samenwerken met enkele Britse producers. „Ik twijfelde of ik dat wel wilde. Maar mijn vriend Ivo zei: ’Ga erheen, je hebt niks te verliezen’. Maar in Engeland werd me duidelijk dat ik liever met mijn eigen mensen, met bandjesjongens wilde werken en niet met mensen die de hele dag radiohits aan het schrijven zijn.”

Dus besloot Govaert haar nieuwe songs te schrijven met bevriende muzikanten uit het Nederlandse en Belgische popcircuit, zoals Alex Callier (Hooverphonic), Joost Zweegers (Novastar), JanPeter Hoekstra (Krezip) en Tjeerd Bomhof (Voicst).

Het doel was om tijdloze liedjes te schrijven met een puur geluid. „De plaat is ook heel eerlijk opgenomen. Met live-instrumenten en zang, en niet overgeproduceerd.”

Uiteindelijk is ’Good life’ een prettig klinkend popalbum geworden, met toegankelijke popsongs die soms een lichte Beatles-invloed verraden. Vooral het fraai gelaagde openingsnummer ’Overrated’ met zijn vrolijk schetterende trompetten roept herinneringen op aan Beatles-songs als ’Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band’.

„Ja, ik ben bij het schrijven wel door de Beatles geïnspireerd, dus het is goed dat dat terug te horen is”, vertelt Govaert. „En ik denk dat ik nog wel even in deze sixties/seventies-vibe blijf hangen, want het bevalt me goed.”

Tekstueel koos Govaert vooral voor liefdesliedjes, met het wiegeliedje ’Honey b’ voor haar zoontje als uitsmijter. „Ja, ik heb wel veel liefdesliedjes geschreven hè? Maar dat was nu eenmaal mijn belevingswereld de afgelopen jaren. Ik schrijf het liefst over de gewone, mooie dingen van het leven en blijkbaar waren mijn laatste jaren liefdevolle jaren. Politieke teksten of nummers over het milieu hebben me nooit zo gelegen.”

Een verschil met de Krezip-sound, die draaide om de wisselwerking tussen ingetogen pianoballads en ruigere rocknummers, is dat de rock-invloeden op ’Good life’ vrijwel geheel ontbreken. „Bij Krezip gingen we van heel hard naar heel zacht. Bij deze plaat is de sfeer meer een eenheid en zijn de overgangen geleidelijker. Er komt niet ineens een bak herrie voorbij. Wat niet wil zeggen dat het een softe cd is. Maar mijn moeder zei wel: ’Ik vind ’m helemaal leuk om te beluisteren’.” Grinnikend: „Terwijl ze vroeger bij Krezip alleen naar de ballades luisterde.”

Jacqueline Govaert: 'In Engeland werd me duidelijk dat ik liever met mijn eigen mensen, met bandjesjongens wilde werken.' (Trouw)
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden