Zwaan zoekt de poort naar de Oriënt

Air France KLM sluit alliantie met vliegmaatschappij Emiraten Wie koopt Alitalia?

Wie werkt samen met wie in de luchtvaartindustrie? Dat spel wordt weer volop gespeeld. Op Europese schaal wordt vooral gekeken naar het noodlijdende Alitalia, maar de grote stappen worden gemaakt in het Midden-Oosten en China.

KLM is samen met Air France betrokken bij het sluiten van nieuwe allianties. In de jaren negentig werden al wereldwijd overeenkomsten gesloten om elkaars passagiers mee te nemen. Toen waren vooral de routes over de Atlantische Oceaan populair en sloegen de Europeanen en de Amerikaanse maatschappijen de handen ineen. KLM zit sindsdien in het Skyteam, waarvan ook de Amerikaanse maatschappij Delta deel uitmaakt.

De afgelopen tien jaar proberen Europese luchtvaartmaatschappijen te profiteren van de groei van de luchtvaart in Azië. Steeds meer passagiers willen van China en India naar Europa en andersom. Air France KLM werkt al samen met China Airlines, Xiamen Airlines en China Southern. Zo ontstaat een steeds groter netwerk van bedrijven die gebruik kunnen maken van elkaars toestellen en bestemmingen, en dus om meer reizigers te trekken.

De zoektocht naar geschikte partners richt zich vooral op de sterk groeiende luchtvaartmaatschappijen uit het Midden-Oosten. Die regio heeft zich met een massale stroom overstappers ontwikkeld tot een draaischijf voor de luchtvaart. In Doebai wordt deze week, na een investering van meer dan 3 miljard dollar, een nieuwe terminal geopend waardoor het vliegveld kan groeien van 55 miljoen passagiers naar 90 miljoen per jaar. Het is de thuisbasis van Emirates, een forse groeier in de luchtvaartwereld. Een andere opkomende onderneming is Qatar Airways.

In de Midden-Oosten-regio heeft ook Air France KLM sinds oktober voet aan de grond. Er wordt samengewerkt met Etihad uit Aboe Dhabi, een bedrijf dat ieder jaar met bijna 20 procent groeit en waarvan de kas rijk is gevuld met oliedollars. Etihad kan ook aardig van pas komen bij de verdere uitbouw van het partnernetwerk. Vorige week werd bekend dat er gepraat wordt met Jet Airways in India. Etihad zou een belang van 24 procent willen kopen.

Net als China is India een enorme groeimarkt. Het land versoepelde onlangs de investeringsregels voor buitenlandse bedrijven. Etihad kan voor Air France KLM de weg banen.

En dan Alitalia. Air France KLM is de eerst aangewezen partij om dit bedrijf te kopen, want de combinatie bezit al 25 procent van de aandelen, en de Noord-Italiaanse markt is aantrekkelijk. De rest van de aandelen is in handen van Italiaanse industriëlen, zoals het Benetton-concern. De Italiaanse elite hield de wankelende vliegmaatschappij vier jaar op de been. In 2008 werd afgesproken dat alle partijen hun aandelen vasthouden tot begin dit jaar.

Nu is de vraag of die resterende 75 procent te koop is. Air France KLM zit in de rode cijfers en hoopt daar uit te raken met stevige bezuinigingen. Dus hoe is een overname van Alitalia te betalen? De speculaties: Etihad. Arabisch geld kan voorkomen dat de Italiaanse passagiers bij de concurrent terechtkomen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden