Zullen we het er later nog 'es over hebben?

Wat zeg je als je op de première bent van een goede collega en je vindt het eigenlijk helemaal niets, vroeg Wilfried De Jong in 'Cinema De Jong' aan Jeroen Spitzenberger. Het fijngevoeligste antwoord leek de acteur: "Zullen we het er later nog over hebben?" Dat dacht ik vrijdagavond ook na de tweede aflevering van 'De kunst van het maken'. Zullen we het er later nog over hebben dat deze show van gebabbel aan elkaar hangt? En dat dat komt doordat het uitgangspunt - bewondering - niet werkt voor een mediarubriek. Zeker niet zoals Claudia de Breij dat invult. Zullen we het er later nog over hebben dat ze vier, vijf keer achter elkaar de documentaire 'De entertainer' van Kees Driehuis over Paul de Leeuw prachtig, fantastisch en schitterend noemde? Dat de vertoonde beelden die superlatieven niet waarmaakten, maar dat het daardoor wel een klef, incrowderig Vara-gedoe werd? Vara-presentatrice interviewt in Vara-zendtijd Vara-collega Driehuis over Vara-ster De Leeuw. "Jouw vrouw, Kees, werkt toch voor Paul?", maakte De Breij de rode familie-idylle compleet.

Zullen we het er later nog over hebben dat er de afgelopen twintig jaar tien mediaprogramma's op tv zijn geweest, waarvan de meeste zijn gesneuveld op het journalistieke Drosteblik-effect? Dat het inteelt-niveau op een gegeven moment zo hoog was dat NOS-baas Ed van Westerloo in het ene mediaprogramma - 'Stop de persen' - aankondigde dat het andere - 'Lopend vuur' - zou stoppen? De meeste mediashows zijn hooguit interessant voor journalisten, maar niet voor het grote publiek. De enige uitzonderingen zijn die programma's die de kijker proberen op te voeden tot kritisch mediaconsument. Zoals 'De alles is anders show' (1974-1982) van Aad van den Heuvel en, van recenter datum, 'De leugen regeert' (2000-2009) van Felix Meurders.

Ook 'Argos TV' (Human/VPRO) is zo'n programma. Zo leerden we dat de Goudse wijk Oosterwei nooit gebukt ging onder Marokkaanse straatterreur, zoals de media in 2008 meldden, maar dat 'slechts' één buschauffeur lichtgewond raakte bij een overval. En dat ook nog in een andere wijk. Niettemin wilde Wilders het leger erop afsturen, en de kaasstad was zo geslepen om rellen die nooit hadden plaatsgevonden aan te grijpen voor extra subsidies uit Den Haag. Hetgeen lukte. Woensdag wordt het verkiezingsspektakel ontleed. Jammer dat 'Argos TV' maar zes afleveringen heeft, want het heeft alles in zich om een succes te worden, wat je van 'De kunst van het maken' niet kunt zeggen. Dat wordt een ééndagsvlieg, ik verwed er mijn tweewegstekker op.

'De eendagsvlieg' is ook een rubriek in 'TopPop 3' (Avro). Of die 3 nu slaat op Nederland 3 of op de derde versie van deze poprubriek - oervader Ad Visser reanimeerde zijn creatie uit 1970 vijf jaar geleden -, het is en blijft een ontzettend leuk programma. 3FM-dj Gerard Ekdom verrast ons elke zaterdagavond met een afwisselende mix van Top 50-successen, studio-optredens, een duik in zijn eigen platenkast naar aanleiding van de actualiteit en recensies van nieuwe cd's. Het enige wat ik, als 'TopPop'-adept van het eerste uur, mis zijn de balletten van Penny de Jager. Maar daar moeten we het later nog maar 'es over hebben.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden