Zuiniger, hoe dan ook

In de autoshowroom staat komend jaar zuinigheid centraal. Dat kan slaan op de auto, maar ook op de consument. Het wordt óf een budgetmodel, óf een auto die weinig brandstof verbruikt.

Een kijkje in de autoshowroom van 2013 en je ziet de neerslag van alle economische en ecologische crises van dit moment. Meer budgetmodellen, (semi-)elektrische auto's en zeer zuinige automotoren maken hun opwachting. En omdat de rijken rijk genoeg blijven, blijven exclusieve automerken komen met nieuwe supersnelle en -luxe modellen. Het vertrouwde middensegment, formaatje Citroën BX, Ford Taunus of Opel Ascona, smelt langzaam weg.

Voor een klein budget
Budgetmodellen blijven razend populair, of ze nu uit Europa komen of uit Zuid-Korea. Een kwestie van tijd en dan staan de extreem voordelige auto's van Chinese fabrikanten hier in de showrooms. Veel particuliere kopers hebben een fijne neus voor 'koopjes' tot 15.000 euro. Nieuwe aanbiedingen in deze klasse zijn de nieuwe Sandero van discountmerk Dacia en de allernieuwste Clio van Dacia's moederbedrijf Renault. De Sandero is er vanaf 10.990 euro, de Clio vanaf 13.990 euro.

De trend van kleinere auto's en motoren zet door. In de showroom staat de nieuwe Ford Fiesta, wat koopjesjagers kansen biedt op een voordelige 'oude nieuwe' Fiesta. Bij Opel pronkt de Adam. Helemaal nieuw belooft de reïncarnatie van de Mini te zijn, die nog onthuld zal worden. Deze nieuwe Mini zal ook in het Limburgse Born van de band rollen. Na de krachtige tweecilindermotoren van Fiat Groep en driecilinders van Ford Motor Company komt de eigenaar van Mini, BMW, nu ook met een kleine, zuinige driecilindermotor.

Hybride of elektrisch?
Het aantal hybrides, auto's met zowel benzine- als elektromotoren, groeit ook. Veel zakelijke rijders snellen nu nog in half-elektrische Honda's of Toyota's fiscaal voordelig over de wegen. Inmiddels zijn er hybride-zakenauto's van Peugeot, Citroën en Volvo bij gekomen. Populair was in 2012 de elektrische tweeling Chevrolet Volt en Opel Ampera met de benzinehulpmotor die de elektromotor oplaadt als de accu's leeg raken. Dat vraagt gewenning. Wie nooit eens bij een laadpaal tankt, rijdt juist onzuinig.

Volkswagen biedt in 2013 het nieuwste hybride-model aan de - voornamelijk - zakelijke rijders: de Jetta. Deze sedan vanaf 29.990 euro moet het opnemen tegen de Toyota Prius & co. Maar hybride automodellen, al dan niet met stekker, zijn een overgangsvorm van vertrouwde benzine- en dieselauto's naar 100 procent elektrische auto's. Renault levert ze al. Een probleem is het beperkte bereik op volle batterijen en de relatief lange laadtijden aan de stekker.

Ondanks de bezwaren is Volvo hard bezig met een 100 procent elektrische auto. BMW werkt aan een complete lijn van elektrische stads- en luxe modellen. Het Beierse concern bouwt in Leipzig een fabriek die vanaf september 2013 de elektrische BMW i3 en i8 zal gaan maken. Veel fabrikanten werken aan snellere oplaadpalen, zodat je met een lege batterij niet een uur hoeft te 'tanken'. De ontwikkelingen gaan snel. Naar de nieuwe elektrische limousine S van Tesla wordt uitgekeken in Europa. Die belooft honderden kilometers te rijden op een vol accupakket. Het Amerikaanse merk biedt drie pakketten accu's aan met actieradiussen tussen de 255 en 480 kilometer. Prijzen zijn niet bekendgemaakt, wel de aanbetalingen die nodig zijn voor het introductiemodel S Signature: 30.000 euro.

Voor de rijken die onverminderd olie willen verbranden is er ook hoop: alle exclusieve merken plannen in 2013 iets nieuws voor hen.

De gezinsauto
Blijft over het autonieuws voor de gewone gezinsman (m/v) zonder leaseauto, maar met een caravan en sportende kinderen. Iemand die zich niet in een klein stadswagentje wil wurmen, maar elke vier jaar een nieuwe gezinsauto zoekt. Škoda zet voor hem de Rapid in de showroom en de nieuwe Octavia. Seat brengt een verse Leon. Toyota komt met de volgende generatie Auris. Daarvan is ook een hybride-variant.

Het is wachten op nieuwe betaalbare droomauto's van Lancia en Alfa Romeo. De strategie van de producenten roept veel vragen op. Blijft Lancia bestaan? Komen ooit de sedans en coupés van Alfa Romeo terug? Op de autosalon van Genève, waar in maart de Alfa 4C is te zien, wordt het verlossende antwoord verwacht.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden