Zuiderzeelijn geschrapt, noorden krijgt geld

den haag – De snellere spoorverbinding naar het noorden, de Zuiderzeelijn, is gisteren definitief door het kabinet geschrapt. De lijn is niet rendabel te maken en zou minder nieuwe banen in de noordelijke provincies opleveren dan werd gehoopt.

Het plan voor de Zuiderzeelijn, een project waarover al sinds 1998 wordt gedebatteerd, brokkelde de afgelopen jaren al langzaam af. Het idee voor een snelle magneettrein bleek onhaalbaar, en nu haalt minister Eurlings van verkeer en waterstaat een streep door een ’gewone’ rechtstreekse verbinding met de Randstad. „Ik wil er niet nog eens twee jaar op doorstuderen”’, zei hij.

Het geld dat er al voor was gereserveerd gaat voor een deel toch naar het noorden. Groningen, Friesland en Drenthe krijgen van het kabinet twee miljard euro voor versterking van hun regionale economie. Investeringen in duurzame technologie en andere kansrijke sectoren zullen volgens de CDA-minister zo’n 1000 arbeidsplaatsen opleveren. Dat is meer werkgelegenheidswinst dan economen voor de Zuiderzeelijn berekenden; daarbij bleef de teller staan op enkele honderden. Eurlings denkt de kritiek van de geharnaste Zuiderzeelijn-lobby met deze cijfers te kunnen weerstaan. „De mensen in het noorden hebben veel meer aan dit alternatief”.

Eurlings haalt onderzoeken aan waaruit blijkt dat verbetering van de bereikbaarheid binnen de noordelijke regio’s belangrijker is dan kortere reistijd naar de Randstad. In het pakket van twee miljard zitten kleinere openbaarvervoer-voorzieningen. De zuidelijke ringweg bij Groningen-stad kan worden aangepakt en Leeuwarden wordt beter bereikbaar gemaakt voor auto’s.

VWS houdt door dit ’moeilijke besluit’ geld over om wel het eerste deel van het spoortraject uit te voeren. Er ligt nu 1,35 miljard euro klaar voor betere treinverbindingen tussen de Randstad (Schiphol-Amsterdam) en Almere en Lelystad, één van de grootste vervoersknelpunten.

Maandag presenteert Eurlings nog eens voor 200 miljoen plannen om het groeiende treinreizigersvervoer iets beter op te vangen. Later, tot 2020, is daarvoor 4,5 miljard nodig, maar dat geld is nog niet gevonden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden