Review

Zuid-Korea heeft nu bloeiend en liberaal filmklimaat

AMSTERDAM - Ooit gehoord van Jang Sun-woo, Park Kwang-su, Park Chul-soo, Im Kwon-taek, Song Neung-han of Lee Min-yong? Vermoedelijk niet. Toch zijn dit de regisseurs van zeven films uit 'het meest opwindende filmland van de afgelopen jaren'. Tot 27 januari zijn ze in het programma 'Cinema Korea' te zien.

Van dit zestal is Jang Sun-woo nog het meest bekend. Twee jaar geleden eerde het Filmfestival Rotterdam hem met een retrospectief. Vooral zijn 'A petal' maakte diepe indruk. Mede door die film werd Wiepko Oosterhuis, programmeur van het Wageningse Filmhuis Movie W., nieuwsgierig naar de totale Koreaanse filmproductie. Die nieuwsgierigheid mondt nu uit in het 'Cinema Korea'-programma. Daarin speelt Jang Sung-woo met twee films ('A petal' en 'To you, from me') een, zeer terechte, hoofdrol. Als student, activist en scenario-schrijver maakte deze regisseur de duisterste jaren mee van het ongekend totalitaire Zuid-Koreaanse regime.

Het dieptepunt van die militaire dictatuur was de bloedige onderdrukking van een opstand in Kwang-ju in 1980; een wandaad die veel overeenkomsten vertoonde met de veel bekendere gruwelen op het Tien-An-Men plein in de Chinese hoofdstad Bejing.

Door zijn wordingsgeschiedenis beheerst Jang de kunst van het vertellen in symbolen, metaforen en pure beelden tot in de perfectie. Dat blijkt zonneklaar uit zijn meesterwerk 'A petal' uit 1996. Daarin zwerft een totaal verward meisje over het platteland. Ze is op zoek naar haar broer en klampt zich, bij gebrek aan beter, maar vast aan een eenvoudige arbeider die haar ernstig mishandelt. Via imposante flashbacks onthult Jang langzaam maar zeker dat zijn hoofdfiguur voor het leven getraumatiseerd raakte door de weerzinwekkende gebeurtenissen in Kwang-ju.

Mede door de Olympische Spelen in Seoul kwam er in 1988 een eind aan de militaire dictatuur. Sindsdien verandert het eens totalitaire en door en door Aziatische Zuid-Korea razendsnel in een democratische en verwesterde samenleving.

Trouw blijvend aan de zuivere en poëtische beeldtaal van sleutelfiguur Jang, pakken Zuid-Koreaanse regisseurs in de liberale jaren negentig werkelijk elk onderwerp en elk genre aan. Wiepko Oosterhuis wil met de door hem geselecteerde zeven films vooral duidelijk maken dat in het Zuid-Koreaans filmparadijs nu alles mogelijk is. Zo is 'A single spark' een intrigerende politieke speelfilm over de jaren zestig en zeventig; '301 302' een boeiende psychologische triller over de moeizame relatie tussen twee moderne jonge vrouwen; 'To you, from me' een schitterend portret van een dolgedraaide pornograaf, 'No.3' een dynamische en flitsende actiefilm en 'A hot roof' een provocerende feministisch getinte tragikomedie.

Tot nu wisten alleen de meest fervente festivalbezoekers dat er in Zuid-Korea de laatste jaren pure cinema geschonken wordt. Na 'Cinema Korea' zullen de nieuwsgierigste filmbezoekers dat kunnen beamen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden