Zout en licht voor al het bloot

'Als God wilde dat we bloot zouden lopen had hij ons wel naakt geboren laten worden'. Soms met ironie, vaker doodernstig dragen christen-naturisten hun boodschap uit van het heilzaam duo geloof en bloot. Maar wie in deze hitte met gelijkgezinden wel eens als Adam en Eva paradijselijk de Heer wil loven blijft steken in het virtuele, de website van Leen en Nicoline.

Voor een christelijke naturistenvereniging en bijhorende activiteiten is het te vroeg, stelt Leen vast. Hij is zijn site begonnen omdat er zoiets hier niet (meer) bestond. Regelmatig druppelt er een e-mailtje in zijn gastenboek. Veel draait om het moeilijkste van het christen-naturistisch credo: dat de combinatie zo hartstikke oké is.

Zeloten aLs Bert Dorenbos, de suppoosten die in rk kerken op de lengte van mouwen, broeken, rokken passen hebben de overtuiging gevestigd van een eeuwige vete tussen bloot en geloof. Naakt is kwaad dat bestreden moet worden, net als porno en al wat met lust in verband staat.

Maar dit oordeel negeert en miskent de hoge idealen van de klassieke naturist: liefde voor de schepping, harmonie met de natuur, respect voor elkaar, ook voor het afbladderende lichaam van de zestigplusser - de ware naturist is vegetariër, rookt niet, drinkt niet, al valt een mildere observantie te gedogen. De naturist hindert buren niet met een radio, zoekt geen ruzie, gapt niet, ruimt afval op, brengt gevonden portemonnees en mobieltjes terug.

Paradijselijk leven, geen wonder dat het bijbelse gelovigen aanspreekt en dat enkelen de schroom overwonnen die ze van kerk en huis uit mee kregen. Leen noemt zijn website dan ook: 'gan eden', naar de Hof van Eden.

Maar in dit paradijs is de slang binnengedrongen. Samen bloot is met de opkomst van massale naaktrecreatie gepopulariseerd, én verloederd. Juist in deze hete weken hebben de Duitse naturistenverenigingen hun verontrusting geuit: het ideaal komt in verdrukking. De ballotage, de initiatie, de gezinnen die met drie generaties tegelijk bloot zwemmen, volleyen, jeu de boulen, die sfeer waar aanraken taboe is, een piercing bezuiden de oorlel niet gewenst en waar de mooiste Eva zich zo veilig voelt als een Urker vissersvrouw op zondagmorgen.

Het bestaat nog. Maar onder de miljoenen naaktrecreanten is de trend anders; ze zijn geen idealisten, maar gewone toeristen, verwend, gauw verveeld, egoïstisch, lichtgeraakt. De blonde, bierdrinkende, luidruchtige Duitser, waar laatst die Italiaanse minister van toerisme zo het land aan had, is evenmin geliefd onder zijn landgenoten, voor wie 'bloot' meer is dan de broek uittrekken, waarlijk een zijnswijze, de kunst van de Freikörperkultur. En binnen zo'n FKK-gemeente past al evenmin de rondparaderende homo, die met ieder haartje van zijn glans-gebronsde lijf weggeharst een scharrel voor de avond zoekt.

Voor het georganiseerde christen-naturisme metterdaad is men op Amerika aangewezen. Daar was bijvoorbeeld eind juli in West-Virginia een heus bezinningsweekend voor christen-naturistische echtparen. In alle ernst streeft de beweging ernaar de aanhang te bemoedigen, op te bouwen, toe te rusten en om naar het evangelie 'zout en licht' te zijn voor de 'wijdere gemeenschap van naturisten' en daar de oude waarden te bevorderen: kuisheid, respect en verantwoordelijkheid.

Ook in Amerika wordt het ideaal van het christen-naturisme voor een groot deel per internet beoefend en uitgedragen. Voor hun site vinden Leen en Nicoline ginds ruime bronnen. Figleafforum.com, Reject-shame.com, oursunhome.com/good-nudity.html, geocities.com/boydallen, bieden een schat aan materiaal voor de novice in het christen-nudisme.

Allereerst is er veel uitleg van de bijbelteksten over Adam en Eva, schaamte en naaktheid en wordt de aarzeling overwonnen. En omgekeerd: wie met het vers van de vijgenbladeren uit Genesis even denkt aan te tonen dat God geen naakt wil, onthult jammerlijk dat hij de theologie van de naaktheid heel slecht heeft bijgehouden. De meer gevorderde christen-nudist kan zijn naturistische spiritualiteit verdiepen zelfs met welbegrepen teksten van Paulus.

Onmiskenbaar moeten we zowel in Amerika als hier, met Leen en Nicoline, de christen-naturist zoeken onder bijbelgetrouwe gelovigen van evangelicale snit. Leen stelt verrast vast dat er zoveel 'gelovige blootlopers' zijn. Maar voor de meesten van hen zijn het twee gescheiden werelden. Katholiek en bloot: de catechismus van 1992 is ronduit afwijzend, redeneert in de paragrafen 2520 vv van het gebod tot zuiverheid naar het verbod om het intieme te onthullen en ziet in zedige kleding het respect voor de menselijke persoon. Van pastorale kennis omtrent naturistische zielenroerselen blijkt niets. Er is bij beste weten wereldwijd geen enkele katholieke pendant op internet voor de websites van Leen en diens Amerikaanse voorbeelden. Blote bijbelstudies en praise, gebedsdiensten in FKK-oorden, het bestaat in Nederland niet. Dan met die warmte maar thuis surfen naar www.ganeden.centerall.com? Het smaakt naar droogzwemmen.

Geen gemeente zonder inkomsten. In Amerika komt men via de theologische artikelen van reject-shame.com gemakkelijk bij te bestellen producten die de christen-naturistische belijdenis vrijmoedig uitdragen met hun opdruk: 'Shame is bondage - Break Free!' (Schaamte is knechting - maak je vrij) en 'Body shame is NOT a christian value'. Er zijn mokken, muismatjes, petjes, T- en sweatshirts. De aanschaf van zo'n kledingstuk is in het kader van de boodschap enigszins dubbelzinnig. Maar met dezelfde opdruk is ook een BBQ-schort ($19). Zeer nuttig, vooral voor de meer principiële naturist.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden