Zou u geld steken in Facebook?

Mark Zuckerberg (28). Zijn bedrijf is een hype: de openingskoers op de beurs is 40 dollar per aandeel. Beeld getty
Mark Zuckerberg (28). Zijn bedrijf is een hype: de openingskoers op de beurs is 40 dollar per aandeel.Beeld getty

Als alles goed gaat zijn de aandelen vanaf vanmiddag te koop. Maar of het een goede investering is, daarover zijn experts het niet eens. Het bedrijf van de 28-jarige Mark Zuckerberg is een hype; gisteren bij het sluiten van Wall Street werd bekend gemaakt dat de openingskoers op de beurs is bepaald op 38 dollar per aandeel. Dat maakt het bedrijf in een klap circa 100 miljard dollar (76 miljard euro) waard. Ter vergelijking: Apple is ruim 500 miljard waard, Google bijna 200 miljard.

Het bereik van Facebook is gigantisch; 900 miljoen mensen wereldwijd - oftewel zo'n 12 procent van de wereldbevolking - hebben een persoonlijke Facebookpagina, waarmee ze met hun vrienden communiceren en door Facebook bestookt kunnen worden met op hun interesses toegespitste reclame.

Zo'n 80 procent van de inkomsten haalt de socialenetwerksite uit advertenties. Daarnaast betalen spelletjesmakers als Zynga voor het verspreiden van games via Facebook. Het bedrijf maakte vorig jaar 1 miljard euro winst, bij een omzet van 3,7 miljard.

Bij de beursgang vandaag betalen alle aandeelhouders samen maar liefst honderd keer de winst. Google staat aan de beurs genoteerd voor twintig keer de winstwaarde. Maar bij Facebook groeide de winst razendsnel, sneller dan bij Google, in 2011 met 65 procent. Nu verdient Facebook ruim 4 dollar per gebruiker per jaar. Google, dat het ook moet hebben van advertenties, verdient 30 euro per jaar per gebruiker.

Analisten betwijfelen of het piepjonge Facebook een blijver is. In de wereld van internet zijn de pieken hoger en de dalen dieper dan bij de gevestigde bedrijven uit de 'oude economie' als KPN, Philips of UPC. America Online was een paar jaar geleden nog de onbetwiste leider van het internet, met drukbezochte websites en e-mailaccounts, maar is allang ingehaald door nieuwkomers. Zo ongeveer verging het ook zoekmachine Yahoo en de Finse telefoonfabrikant Nokia. In Nederland toont Hyves hoe makkelijk mensen overstappen op een nieuw sociaal netwerk. Het ooit razend populaire Hyves verloor in rap tempo van Facebook.

Uit een deze week gepubliceerd Amerikaans onderzoek blijkt dat meer dan 40 procent van de Facebookgebruikers meer dan één keer in de week inlogt. In Nederland gebruiken ruim 4 miljoen mensen Facebook intensief. De socialenetwerksite hoopt dat zijn volgelingen trouw zijn, maar dat valt te betwijfelen. Bijna 60 procent van de Amerikanen zegt Facebook niet te vertrouwen als het gaat om zorgvuldig omspringen met privéinformatie. In hetzelfde onderzoek zegt 83 procent van de gebruikers zelden op advertenties te klikken. Dat probleem stellen ook adverteerders regelmatig vast.

Nee
Paulus Veltman, internetadviseur

"Ik was begin 2000 vrij actief in beleggen toen de internetbubbel uit elkaar spatte. Ik heb net quitte gespeeld, maar het heeft me wel een hartverzakking gekost", zegt Paulus Veltman, internetadviseur. "Ik had een flink bedrag in een Belgisch internetbedrijf geïnvesteerd. In twee dagen tijd waren de aandelen niets meer waard. Zoiets hoef ik nooit meer mee te maken."

"Reken maar dat de mensen die voor vandaag zijn ingeschreven op aandelen Facebook op het puntje van hun stoel zitten. Daar zijn machten actief die niemand kan voorspellen en die weinig te maken hebben met de realiteit."

Veltman betwijfelt bovendien of het succes van Facebook ongeëvenaard blijft. "Facebook is erg gericht op de pc. Je hebt een groot scherm nodig om die hele volle pagina te kunnen zien. Dat terwijl mensen steeds meer mobiel internetten, met hun telefoon of hun iPad, en minder achter hun laptop zitten. De eerste versie van de Facebook-app was dramatisch slecht. Hetzelfde geldt trouwens voor Google; op je mobiel werkt die zoekmachine minder goed. Daar loopt Google heel veel advertentie-inkomsten mis. Mensen vinden overzichtelijke apps, bijvoorbeeld met een mogelijkheid om elkaar berichtjes te sturen, leuker. Door mobiel internet komen er ook veel apps die gebruikmaken van informatie over waar iemand is. Daar doet Facebook nog weinig mee. Wat de toekomst is? Dat mijn telefoon me naar het dichtstbijzijnde café met wifi stuurt, omdat hij weet dat dat voor mij belangrijk is."

Nee
Peter Siks, beleggingstrainer

Boris Veldhuijzen van Zanten zou als hij het geld had beslist in het groot aandelen Facebook inslaan. "Ik zie een vernieuwd optimisme in de economie van internet. En het lukt Facebook om nummer één te zijn. Dat is ontzettend veel waard.

"Het neemt niet weg dat het voor Facebook een hele uitdaging wordt om relevant te blijven. Het kan snel gaan, My Space had op het hoogtepunt 300 miljoen gebruikers. Ik dacht dat dat voor altijd zou zijn, maar binnen een jaar was het helemaal weg."

Veldhuijzen van Zanten kan het weten: als piepjonge internetondernemer beleefde hij eind jaren negentig gouden tijden. Zo wist hij onder meer het domein .to (go.to, have.to) te kopen van het tropische eilandenrijk Tongo in de Grote Oceaan en verkocht dat door aan Amerikanen.

Die gouden tijd was in 2000 abrupt afgelopen en ook Veldhuijzen van Zantens vermogen - in aandelen was hij multimiljonair - verdampte grotendeels. "Nu is Facebook het hipste café in town, maar stel dat tien procent van de hipste vrienden naar een hipper café gaat? Dan volg jij.

"Maar aan de andere kant: als het Facebook lukt om mensen ook in de toekomst te binden, zijn ze meer waard dan Google. Google is het beginpunt, daarna is Google mensen weer kwijt. Facebook is echter het eindpunt van internet, alle informatie komt naar jou toe."

Ja
Boris Veldhuijzen van Zanten, internetondernemer

Mogelijk herinnert het opgestoken duimpje van Facebook ('Vind ik leuk!') de klanten van Peter Siks, beleggingstrainer bij internetbank Alex.nl, iets te veel aan de twee duimen van Nina Brink toen zij haar bedrijf World Online naar de beurs bracht. Hij bespeurt althans weinig enthousiasme onder de doe-het-zelfbeleggers die veelal wat ouder zijn en bij wie het barsten van de internetbubbel in 2000 nog vers in het geheugen staat gegrift. "Het is lastig om de juiste waarde van het bedrijf in te schatten. Daar komen zelfs gespecialiseerde media als persbureau Bloomberg en Wall Street Journal niet uit. Ze hebben nu 900 miljoen leden. Maar hoe cool is Facebook als je tante er ook op zit? Ik raad klanten niet aan om aandelen te kopen."

"Ik verwacht dat de koers vandaag zal stijgen tot ruim boven de emissiekoers, naar 80, 85 dollar per aandeel bij sluiten beurs. Ook maandag en dinsdag zal het aandeel beweeglijk zijn. Daarna zal het op een bepaald niveau blijven steken. Dat kan 42 dollar zijn, maar ook 60 dollar. Wanneer moet je dan instappen? Waar ligt je grens? Dit is echt alleen interessant voor heel speculatieve beleggers. Ik zou er zelf beslist niet in stappen."

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden