'Zorgmanagers gaan niet goed om met werkdruk'

amsterdam – Het verbaast medisch directeur van Arboned Willem van Rhenen niet dat het aantal langdurig zieken in de zorg stijgt. Gisteren meldde uitkeringsinstantie UWV dat het aantal aanvragen voor een zogeheten WIA-uitkering in de zorg vergeleken met andere sectoren toeneemt.

De kern van het probleem is volgens Van Rhenen dat managers in de zorg niet goed omgaan met het gegeven dat de werkdruk niet omlaag kán. „Het reduceren van werk is geen optie meer, met het personeelstekort in de zorg. De kunst is om het werk te laten aansluiten op de drijfveren van mensen. Niet personeel allemaal regeltjes opleggen, maar vragen wat hij of zij denkt dat hij moet doen. En een cultuur scheppen waarbij collega’s voor elkaar inspringen als dat nodig is. Het is gewoon bewezen dat zo’n aanpak de productiviteit vergroot.”

Ook de slechtere economie speelt een rol, ziet Van Rhenen. „Het is niet makkelijk voor iemand in de zorg om dan maar een andere baan te zoeken. Zo iemand voelt zich te lang uitgeknepen en wordt ziek.”

Als bedrijfsarts ziet hij managers bij gezondheidsklachten van werknemers het eisenpakket tijdelijk terugschroeven. „De werknemer herstelt, en moet daarna hetzelfde werk weer gaan doen. Om vervolgens weer klachten te krijgen. Dat wordt een vicieuze cirkel waar mensen door uitvallen.”

Daarnaast denken leidinggevenden in de zorg vaak te lang dat het wel goed komt met een werknemer. Zelfs als dat hem geld kost. De werkgever betaalt immers gedurende twee jaar zelf de ziektekosten.

Veel beter is het, zegt Van Rhenen, die gepromoveerd is op het onderwerp, om te kijken waar de werknemer wel energie van krijgt. „Zorgmensen willen zorg verlenen. Maar wat zie je? Juist voor dat aspect is de afgelopen jaren steeds minder tijd. Ik durf te stellen dat mensen in de zorg gevoeliger zijn, anders zouden ze het beroep niet kiezen. Je krijgt te maken met ongeluk en ziekte. Als je dan niet tien minuten de tijd hebt voor een troostend praatje met een doodzieke patiënt, dan raak je opgedroogd.”

Van Rhenen noemt het een verschil tussen manager en leider. „Niet je eisen opleggen, maar begrijpen wat de bron is voor mensen om het werk te doen. Want die gevoeligheid is tegelijk de kracht van zorgpersoneel.” Waar dat goed gaat, daalt niet alleen het ziekteverzuim, ziet Van Rhenen, ook de klanttevredenheid stijgt. En zo moet het, zegt de hoogleraar, want daarmee krijgt werken in de zorg een beter imago. „Niemand wil verzorgd worden door een koele kikker.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden