Zorgloket moet klagende burger helpen waar IGZ faalt

Minister Schippers: Inspectie moet intensiever controleren

Klagers in de gezondheidszorg krijgen een zorgloket. Dat krijgt een ombudsfunctie en moet dus klagers helpen hun gelijk te halen. Zorgverleners moeten daarbij rapporteren hoe ze de klacht oplossen.

Het zorgloket moet op 'een zo kort mogelijke termijn' een feit zijn, schrijft minister Schippers (volksgezondheid) in een brief aan de Tweede Kamer.

Het loket moet 'burgers een luisterend oor bieden en op respectvolle en empatische wijze te woord staan', heel anders dus dan de wijze waarop de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) volgens critici individuele klagers te woord stond.

De minister maakt daarmee werk van aanbevelingen uit twee kritische rapporten over de IGZ, van organisatieadviseur Koos van der Steenhoven en oud-minister Winnie Sorgdrager.

Op hoofdlijnen neemt Schippers de rapporten gewoon over, al negeert ze in haar brief de uitdrukkelijke aanbeveling voor vijftig extra werkplaatsen voor de IGZ, waar de werkdruk hoog is en met 490 werknemers toezicht gehouden moet worden op 40.000 zorginstellingen. Wel komt er - zoals de Tweede Kamer wenst - 7,8 miljoen euro om het toezicht op medische hulpmiddelen te versterken en het zorgloket op te richten.

"Ik kies er verder voor de inspectie een scherpere koers te laten varen waarin ze meer nadruk legt op handhaving", aldus Schippers.

Daarmee geeft ze aan dat de IGZ-medewerkers een 'ingrijpend verbetertraject' wacht dat de komende jaren veel van hen zal vergen. Inspectiebezoeken zijn in principe niet meer aangekondigd, ze moeten bovendien vaker plaatsvinden. En Schippers wil doorgaan met het inzetten van zogeheten mystery guests. Ook moeten er 'vliegende brigades' komen, waarin verschillende experts samenwerken bij de inspectie.

Volgens de minister is een cultuurverandering bij de IGZ nodig. De medewerkers moeten worden bijgeschoold om strenger te kunnen optreden tegen falende bestuurders en zorgverleners, maar ook om empatisch te leren omgaan met klagende burgers.

Bovenal moet de komende jaren flink worden geïnvesteerd in een modern computersysteem, om de administratieve last te verminderen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden