Zorgen over kosten Air France-KLM

Beeld ANP

Ondanks winstcijfers verliezen veel beleggers het vertrouwen in Air France-KLM. Ze dumpten het aandeel.

De dag begon gisteren goed voor Air France-KLM. Een sterke vraag naar vliegreizen en stijgende ticketprijzen zorgden ervoor dat de netto kwar­taalwinst van de Frans-Nederland­se luchtvaartcombinatie steeg naar 552 miljoen euro. De luchtvaartmaatschappij vervoerde tussen juli en oktober 27,9 miljoen passagiers, ruim 5 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De vliegtuigstoelen waren een stuk beter bezet en de inkomsten per passagier zijn gestegen.

Verder droegen de lage brandstofkosten bij aan het gunstige plaatje. Het lukte Air France-KLM volgens president-directeur Pieter Elbers alleen niet om volledig te profiteren van de verbeterde marktomstandigheden. De capaciteitsgroei bleef steken op 2,1 procent omdat ‘de volle pieken op Schiphol in de zomer een verdere groei niet toelaten’.

Onzekere vooruitzichten

Wereldwijde ontwikkelingen op geopolitiek- en klimaatgebied zorgen echter voor onzekere vooruitzichten. De ontwikkeling van de brandstofprijzen speelt daarbij een belangrijke rol. De kerosinerekening zal in het laatste kwartaal van dit jaar naar ­verwachting gelijk blijven. Voor 2018 voorziet Air France-KLM een rekening die in euro’s gelijk blijft, maar in dollars 300 miljoen hoger zal uitkomen dan in 2017.

En juist op de verwachting van stijgende brandstofprijzen leken beleggers gisteren aan te slaan. De koers van het aandeel KLM daalde gedurende de dag scherp en de handel werd ’s morgens zelfs even stilgelegd toen het wel heel snel naar beneden ging. Analist Jos Versteeg van InsingerGilissen kan de koersval van KLM niet helemaal verklaren. “Het aandeel is sinds februari zo hard gestegen, dat beleggers wellicht denken: kan het nog beter?”

Maar het kostenaspect speelt ook een rol. Versteeg: “Een derde van de operationele kosten bestaat uit brandstof. De afgelopen 2,3 jaar heeft Air France-KLM kunnen profiteren van de lage olieprijs, maar dat effect is nu wel zo’n beetje uitgewerkt. De olieprijs stijgt weer en dat heeft invloed op de kosten.”

Daarnaast wijst hij op de personeelskosten, die eveneens een derde uitmaken van de totale kosten. “Waar KLM dat nu aardig op orde heeft, lukt het Air France maar niet om er uit te komen met de machtige Franse vakbonden. Dat resulteert in een flink kostenverschil tussen de Nederlandse en Franse poot van de combinatie”, ­aldus de analist. Dat baart beleggers ­zorgen.

Ruzie met Russen beslecht

De luchtvaartmaatschappij meldde ook dat het dispuut met de Russische vrachtvervoerder Air Bridge Cargo (ABC) op het nippertje is beslecht. Het conflict ging over vertrek- en landingsrechten (slots) op Schiphol. ABC is recent landingsrechten kwijtgeraakt. De Russen waren het daar niet mee eens en dreigden KLM-toestellen per vandaag de toegang tot het luchtruim boven Siberië te weigeren.

Dat zou een hoop extra kosten voor KLM met zich meebrengen, omdat er dan omgevlogen zou moeten worden op bestemmingen naar het Verre Oosten. Over de inhoud van de deal is niets bekendgemaakt, maar vermoedelijk doet KLM een deel van zijn slots op Schiphol over aan ABC. De nieuwe minister van infrastructuur Cora van Nieuwenhuizen gaat kijken of er verbeteringen mogelijk zijn in het systeem van landings- en startrechten.

KLM gaat ook meer aan klantenbinding doen en introduceert daarvoor volgend jaar een nieuw boekingsplatform. Dat nieuwe platform is gebaseerd op NDC (New Distribution Capability), een standaard voor data-uitwisseling, die is ontwikkeld door branchevereniging Iata. Hiermee kan KLM zich beter profileren en meer aan klanten laten zien dan alleen maar vliegschema’s en tarieven.

Voor boekingen die via het bestaande Global Distribution System (GDS) gaan, nu zo’n 70 procent, moeten klanten voortaan 11 euro toeslag per enkele reis gaan betalen. Volgens KLM is de technologie van GDS verouderd en is het systeem duur voor luchtvaartmaatschappijen. Voor klanten is het grote voordeel echter dat ze via GDS alle airlines kunnen vergelijken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden