Zonnecel om op te fietsen

Krommenie experimenteert met rijwielpad dat elektriciteit opwekt

Fietsers langs de provinciale weg N203 bij Krommenie rijden vanaf vandaag zeventig meter over een wegdek met zonnecellen. De komende drie jaar moet blijken hoeveel elektriciteit dit stukje fietspad oplevert. Het idee is simpel: hoe meer zon, hoe beter. Maar hoe zit het met vervuiling en slijtage? Veel hangt af van de glazen toplaag die de zonnecellen beschermt.

Baanbrekend, noemt Sten de Wit van SolaRoad het idee, dat vijf jaar geleden bij TNO ontstond: gebruik de 130.000 kilometer wegdek - waarop twee keer zoveel zon valt als op alle daken in Nederland bij elkaar - voor het opwekken van duurzame energie. Uiteindelijk moeten elektrische auto's kunnen rijden op een wegdek dat hun van stroom voorziet, maar dat is toekomstmuziek. Eerst de pilot in Krommenie. "We hebben in het laboratorium veel getest, maar we kunnen niet alles nabootsen", aldus De Wit. "Nu ligt er een fietspad waar we kunnen leren hoe de techniek zich in de praktijk gedraagt."

De verwachting is dat de strook van honderd meter jaarlijks 10.000 kilowattuur stroom opbrengt, genoeg voor het verbruik van drie huishoudens. "Maar het oppervlak moet veilig zijn om over te fietsen, dus stroef genoeg, of het nou nat is of droog. En het moet sterk genoeg zijn om soms een zwaarder voertuig te dragen: een veegwagen, een ziekenauto met spoed of een tractor. We meten de effecten op een drukbereden fietspad met normaal onderhoud."

Fietsers kost het 10 tot 20 seconden om de strook te overbruggen. Net genoeg om er wat van te vinden. "We willen weten hoe ze het ervaren, of het comfortabel fietst. En wat vindt de wegbeheerder?" Met die bevindingen wordt de proefstrook nog twee keer verlengd van zeventig tot uiteindelijk honderd meter. "Eén rijbaan heeft zonnepanelen, de andere alleen beton met stukjes toplaag. Die stukjes kunnen we aanpassen aan nieuwe inzichten, dan hoeven we niet het hele pad daarvoor open te breken."

Dat het vijf jaar heeft geduurd voor de eerste proefstrook is aangelegd komt door de crisis, denkt De Wit. Want goedkoop is het zonnefietspad niet. Het project heeft tot dusver 3 miljoen euro gekost, waarvan de provincie Noord-Holland de helft betaalt.

De rest komt van de andere partners in SolaRoad: TNO, wegenbouwer Ooms Civiel en technisch dienstverlener Imtech.

Vooralsnog stroomt de zonne-energie terug naar het net, maar in de toekomst zijn gerichte toepassingen denkbaar. "De opbrengst moet omhoog, de kosten omlaag", aldus De Wit. "Uiteindelijk gaat een SolaRoad wegdek zich binnen vijftien jaar terugverdienen."

Slimme snelweg

SolaRoad, de merknaam van het innovatieve fietspad, roept bij velen associaties op met de slimme snelweg die ontwerper Daan Roosegaarde, nummer 5 in Trouws Duurzame 100, ontwikkelde met bouwer Heijmans. Het verkeer op die weg levert energie voor verlichting en oplaadpunten langs de weg. Hij zorgde vorig jaar tijdens de Dutch Design Week ook voor een 'Sterrennacht' door duizenden verlichte steentjes te plaatsen in een fietspad. "Ik juich die initiatieven toe", zegt Sten de Wit van SolaRoad. "Maar laten we vooral waarde toevoegen aan de weg."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden