Zonnebloemen voor Van Gogh

Met een nieuwe entree wordt het wachten aangenamer bij het druk bezochte museum

Zonnebloemen zijn onlosmakelijk verbonden met Vincent van Gogh. Een hele serie stillevens schilderde hij ervan. Maar liefst 125.000 exemplaren van de favoriete bloem van de kunstenaar staan nu voor de deur van het Van Gogh Museum in Amsterdam. Bijna de helft van het Museumplein neemt dit labyrint van zonnebloemen in beslag.

Het publiek kan er zaterdag en zondag doorheen dwalen en in de 'voetsporen' van Van Gogh genieten van de bloemenzee. Het zonnebloemenveld van 7000 vierkante meter is aangelegd ter gelegenheid van de opening van het nieuwe glazen entreegebouw van het museum. Vanaf morgen kunnen bezoekers er gebruik van maken.

De nieuwe hoofdingang (kosten 20 miljoen euro) moet zorgen voor een betere doorstroming van de bezoekers. Maar daarmee zijn de wachtrijen niet definitief verdwenen. Alleen hoeven de bezoekers zich niet meer te verdringen op de smalle stoep van de Paulus Potterstraat. Door de nieuwe entreehal, die is toegevoegd aan de ellipsvormige expositievleugel uit 1999, fungeert het Sandbergplein (tussen het Van Gogh en het Stedelijk Museum) nu als wachtruimte. In de rij kunnen de bezoekers naar filmpjes kijken die alvast een voorproefje geven op wat hun binnen te wachten staat. Ook staan er, net als in de Efteling, borden met daarop de wachttijden vermeld.

De rijen blijven dus, maar wachten wordt wel aangenamer, belooft directeur Axel Rüger. Volgens hem wordt er vooral in Amsterdam veel geklaagd over wachtrijen. "Bij het Louvre en de musea in Florence staan ook lange rijen, maar daar hoor je niemand over."

Veel belangrijker is volgens de directeur dat het binnen niet te druk wordt. "Mensen moeten wel de ruimte hebben om de kunst goed te bekijken." De limiet ligt in het Van Gogh Museum op zo'n zevenduizend bezoekers per dag.

Jaarlijks trekt het museum gemiddeld 1,6 miljoen bezoekers, maar de toeloop ligt daar dit jaar al 12 procent boven. De oorzaak is de groei van het aantal toeristen in Amsterdam; 80 procent van de bezoekers van het museum komt uit het buitenland. Daarnaast stuwt ook het Van Goghjaar de bezoekcijfers op, vermoedt de directeur. Door alle activiteiten rond het 125ste sterfjaar van Vincent van Gogh is de belangstelling voor zijn werk verder aangewakkerd.

En dan moet de klapper van dit herdenkingsjaar nog komen. Eind deze maand opent in het museum de tentoonstelling Munch-Van Gogh, over de raakvlakken in het werk van beide kunstenaars. Ook Munch's beroemdste schilderij 'De schreeuw' zal daar te zien zijn.

Het museum zit aan de grenzen van zijn capaciteit, erkent Rüger. Met de nieuwe hoofdentree kan het museum gespreid over het jaar zo'n twee miljoen bezoekers ontvangen. Tegelijkertijd komt er steeds meer vraag naar Van Gogh. Vooral Azië is nog een enorme groeimarkt. Die kan het museum met zijn collectie nooit bedienen, zegt Rüger. Daarom heeft het museum een commerciële onderneming opgezet die volgend jaar in China gaat rondreizen met een experience, getiteld 'Meet Van Gogh'. Je kunt het zien als een reizend museum, maar dan niet met de originele werken, maar met kopieën, zogenaamde relievos. Dat zijn 3D-reproducties van de schilderijen die voor een leek niet of nauwelijks te onderscheiden zijn van de originele kunstwerken.

De honger naar het werk en het gedachtegoed van Van Gogh lijkt onstilbaar. Maar is daar inmiddels niet alles over gezegd en geschreven?

Rüger: "Nee, er zijn nog zoveel ideeën voor tentoonstellingen. Dat komt ook doordat we voortdurend onderzoek blijven doen, en dat levert telkens nieuwe inzichten op. Ook van buitenaf bereiken ons veel ideeën. We richten ons natuurlijk ook niet alleen op Van Gogh. Zo brengen we komend voorjaar de expositie Lichte Zeden over de prostitutie in de late negentiende eeuw, een prominent thema voor kunstenaars uit die tijd."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden