Zonder voetbal zou 'Ook dat nog' winnen

De strijd tussen de publieke omroepen en de commerciële zenders wordt ook aanhoudend in de publiciteit gestreden. Zo bestaan er inmiddels drie versies van de Top 100 van de best bekeken tv-programma's van 1995.

De NOS zond een lijst rond waarop het eerste commerciële (Veronica-)programma pas op nummer 8 staat (en dat is dan ook nog de voetbalwedstrijd Nederland-Noorwegen), het eerste RTL 5-programma vinden we op 23 (alweer een voetbalwedstrijd: Nederland-Malta) en het eerste RTL 4-produkt staat pas op nummer 32 (de finale van de Soundmix Show).

Voetbal was volgens die opsomming kijkvoer nummero uno in '95. In de Top 25 staan slechts vier programma's die niet over één voetbalwedstrijd gaan: op 7. het journaal van 20.00 uur, op 11. 'Ook dat nog', op 18. 'Studio Sport' en op 21. 'Schaatsen Europees Kampioenschap'. De veertien wedstrijden waarbij Ajax betrokken was, staan allemaal in de Top 28 van deze lijst, gemaakt aan de hand van de cijfers zoals de Dienst Kijk- en Luisteronderzoek die dagelijks verzamelt.

Maar er doen dus drie Top 100's van de best bekeken tv-programma's van 1995 de ronde: de Holland Media Groep vertaalde de gegevens van dezelfde dienst in een eigen erelijst. En om het er allemaal nog wat spectaculairder uit te laten zien leverde de HMG ook een lijst van 100 programma's zonder voetbalwedstrijden, want daar waren ze niet zo sterk in vertegenwoordigd. Dan staat 'Ook dat nog' (KRO) helemaal bovenaan en is 'All you need is love' (Veronica) al op nummer 6 het eerste commerciële programma.

Iedereen mag zich gelukkig prijzen dat de NOS niet gecounterd heeft door ook nog een Top 100 samen te stellen zonder slap amusement. Waarop de Holland Media Groep ongetwijfeld alsnog een lijst had samengesteld zonder nieuws- en actualiteitenprogramma's, want daar zijn de meeste commerciële zenders niet ruim in gesorteerd.

Er zitten zelfs tussen de ongekuiste versies van de Top 100 nog wat verschillen. Zo heeft de NOS op 29 januari een zondagse Journaal-top gemeten van bijna vier miljoen kijkers, terwijl ze bij de HMG voor het NOS-journaal 400.000 kijkers lager uitkomen, omdat ze daar de op meerdere zenders tegelijk uitgezonden programma's niet optellen. De consequentie daarvan is wel dat hun Watersnoodactie (RTL en Veronica samen) in hun eigen Top 100 geen plaats veroverde. Daar staat tegenover dat de HMG de topuitzending van 'Bij Van Duin' ten opzichte van de telling in publiek Hilversum een stuk opgewaardeerd heeft. André Rieu bij de Tros is ze bij RTL dan weer helemaal ontgaan. Zo zijn er nog wat kleinigheden, maar in grote lijnen komen beide lijsten, indien voetbal meegerekend wordt, overeen. En waarom zou voetbal niet meegerekend worden, als blijkt dat daar de programma's zitten die de meeste kijkers trekken?

De lijsten tonen aan dat ook nieuws- en actualiteiten een prominente plaats innemen. Er staan op de Top 100 meer van dat soort programma's (zelfs 'Brandpunt', 'Nova', 'Hier en Nu') dan er bijvoorbeeld aan comedy en drama op staan. Maar de hoofdmoot van de best bekeken programma's blijft bestaan uit amusement, infotainment en reality tv, met de commerciële zenders als onbetwiste hofleveranciers.

De bovenkant van de lijst ziet er in de NOS-versie als volgt uit:

1. Ajax-AC Milan (NOS) 39,9 procent 2. Ierland-Nederland (NOS) 39,1 3. Ajax-Bayern Mÿnchen (NOS) 31,5 4. Bayern München-Ajax (NOS) 29,4 5. Ajax-Feijenoord (NOS) 29,0 6. Real Madrid-Ajax (NOS) 28,8 7. Journaal (NOS) 27,9 8. Nederland-Noorwegen (Veronica) 27,8 9. Ajax-Ferencvaros (NOS) 26,7 10. Grashoppers-Ajax (NOS) 26,5.

De gekuiste HMG-versie luidt:

1. Ook dat nog (KRO) 25,7 2. Journaal (NOS) 24,1 3. Studio Sport (NOS) 23,1 4. Schaatsen EK (NOS) 22,6 5. Youp van 't Hek (Vara) 20,1 6. All you need is Love (Veronica) 20,0 7. Soundmix Show finale (RTL 4) 20,0 8. Surpriseshow (RTL 4) 20,0 9. Taxi (NCRV) 19,8 10. Bij van Duin (RTL 4) 19,1.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden