Zonder publiek is de stripper op z'n best

Een paar jaar geleden was hij nog stripper. Nu is hij timmerman, Maar ineens, 's avonds laat, alleen in zijn werkplaats, kan hij het toch niet laten: Magic Mike begint te dansen. Glijdend over de tekentafel, slingerend aan balken beweegt hij soepel tussen de houtkrullen en het gereedschap door. Met de boormachine en het lasapparaat maakt hij sexy bewegingen.

Het is het mooiste moment in 'Magic Mike XXL', het vervolg op de onverwachte hit 'Magic Mike' uit 2012, een curiosum van regisseur Steven Soderbergh ('Traffic', 'Ocean's Eleven'), over een jonge stripper die het vak leert van een doorgewinterde male entertainer. Die laatste werd gespeeld door Matthew McConaughey, de gespierde Texaan die tot voor kort in elke film zijn hempje uittrok, maar zich sinds zijn rol als aidspatient in 'Dallas Buyers Club' met een slanker lijf een ander imago heeft aangemeten. In deze nieuwe film is hij niet te zien.

Alle aandacht is ditmaal dus voor Channing Tatum, de breedgeschouderde acteur op wiens eigen ervaringen als danser en stripper de films losjes werden gebaseerd. Tatum, in 1980 in Alabama geboren, heeft in tien jaar tijd binnen Hollywood een aardige portfolio opgebouwd, met rollen in films als 'Dear John'. Volgend jaar is hij te zien in de nieuwe film van de gebroeders Coen, 'Hail Caesar!' Toch kennen we hem vooral als Mister Biceps. Tatum, in 2012 door People Magazine uitgeroepen tot meest sexy man op de planeet, is het soort acteur dat wordt genomineerd voor de MTV-Award voor best shirtless performance (in 'Magic Mike', en in 'Foxcatcher'). Tot frustratie van zijn fans duurt het in 'Magic Mike XXL' zeker een uur voordat hij eindelijk zijn shirt uittrekt.

Strippers in films hebben traditioneel iets tragisch - wanneer het vrouwen zijn. Vrouwen die ergens in het leven klem zijn komen te zitten. Zich uitkleden (tegenwoordig: paaldansen) voor een publiek is een middel, om aan een ander leven te beginnen. Rita Hayworth speelde zo'n vrouw in 'Gilda' (1946), Natalie Wood in 'Gypsy' (1962), Demi Moore in 'Striptease' (1996), Elizabeth Berkley in 'Show Girls' (1995), Kristen Stewart in 'Welcome to the Rileys' (2010).

De Magic Mike-mannen daarentegen lijken geen last te hebben van dure verslavingen, pooiers of een pijnlijk verleden. Het zijn vrolijke hedonisten.

Mike sluit zich, na drie jaar hout bewerken, weer aan bij het groepje voormalige collega's dat in een oude ijswagen vanuit Florida op weg gaat naar een strippersconventie. Voor deze jongens is sexy dansen geen middel, maar een doel op zich, een vak. Een van hen behaalt eer aan het ontdooien van een chagrijnig meisje bij een tankstation. Op het podium hebben ze er plezier in met veel show en bombast vrouwen te laten blozen. Dat maakt tegelijkertijd de intieme scène in de werkplaats zo mooi, in feite zo'n typisch musicalmoment waarin iemand zomaar in zang en dans uitbarst. Met een narcistisch plezier in zijn lichaam geniet Mike van zijn eigen sensualiteit. Geen gillende vrouwen. Hij doet het voor zichzelf. Wij, als filmkijkers, zijn er stiekem getuige van.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden