Zonder pr win je geen Oscar

Interview | Een goede film maken is niet genoeg om een Oscar te krijgen. Aan de vooravond van de 86ste Oscar-uitreiking, morgennacht, vertelt de Nederlands-Palestijnse regisseur Hany Abu-Assad hoe hij campagne voert voor zijn film 'Omar'.

Ik laat het allemaal over me heen komen", vertelt Hany Abu-Assad (52) vanuit Hollywood. Morgen, in de nacht van zondag op maandag, vindt de 86ste Oscaruitreiking plaats, en Abu-Assad is voor de tweede keer in de race voor de Beste Buitenlandse Film.

De eerste keer, in 2006, was dat met 'Paradise Now', zijn veelbesproken film over Palestijnse zelfmoordterroristen. Deze keer is 'Omar' in de race, zijn Romeo en Julia-achtige liefdesfilm en spannende psychologische thriller ineen, gesitueerd op de bezette Westelijke Jordaanoever, met een prominente rol voor de Israëlische muur. Centraal staan drie jonge Palestijnse vrijheidsstrijders en hun clash met het Israëlische leger en de geheime dienst.

'Omar' is in de race voor Palestina. Bij 'Paradise Now' heette het nog Palestijnse Autoriteit.

"Ja, die erkenning is geweldig, maar Palestina is nog steeds onder bezetting, en het is uiteindelijk niet aan de Oscars om ons te bevrijden, maar aan de Verenigde Naties."

'Omar' is vorige week in première gegaan in de VS. Hoe waren de reacties?

"Ik geloof wel goed. Op Rotten Tomatoes, de toonaangevende website die Amerikaanse kritieken weegt, scoorde 'Omar' zo'n hoge waardering, 90 procent, dat we op de tweede plaats belandden, na 'The Lego Movie'."

Is het strategisch interessant om zo kort voor de Oscars in première te gaan?

"Ja, het genereert publiciteit. Ik had deze week aan de lopende band interviews en 'meetings' en elke avond wel ergens een feest in LA, uitnodigingen van chique magazines of grote filmstudio's."

Hoe groot is het pr-budget van 'Omar'?

"Dat is peanuts: 50.000 dollar. We kunnen bijvoorbeeld geen billboards langs de kant van de weg zetten. 'Omar' heeft zijn Oscarnominatie op eigen kracht gekregen. Hoewel, de Juryprijs in Cannes heeft de film vorig jaar heel goed gedaan. Net als de selectie voor het filmfestival van Toronto. Dan sta je op de radar."

Hoe ging dat acht jaar geleden met 'Paradise Now'?

"Toen hadden we een fiks budget, 700.000 dollar voor een Oscarcampagne. We zaten toen bij Warner Independent, een Amerikaanse distributeur die advertenties in alle grote kranten regelde en veel zaaldiscussies na vertoningen organiseerde. 'Omar' is een film die we meer in eigen hand hebben gehouden. Hij is gemaakt met een relatief bescheiden budget van twee miljoen dollar. Palestijns geld. Daar ben ik heel trots op."

Hoe belangrijk is een Oscarcampagne?

"De Academy of Motion Picture Arts and Sciences (AMPAS) telt 6000 stemgerechtigde leden. Ik schat dat 1000 leden alle genomineerde films zien, en dat 5000 leden zich bij het stemmen baseren op wat ze in hun omgeving horen en zien. Kranten, tijdschriften, vakbladen, affiches, televisie, internet, feestjes."

Hoe schat u uw kansen? Welke film wint de Oscar voor Beste Buitenlandse Film?

"Ik zet mijn kaarten op 'La Grande Bellezza' uit Italië, een film die zeer wordt gewaardeerd, en die het grootste campagnebudget lijkt te hebben. Ik zie hier overal de grijnzende kop van hoofdrolspeler Toni Servillo."

En uw persoonlijke favoriet?

"Bij 'The Broken Circle Breakdown' uit België heb ik zitten huilen. Wat een heartbreaker! En 'The Hunt' - of 'Jagten' in het Deens - vind ik ook meesterlijk, vooral het einde, omdat je nooit de waarheid zult weten. Geweldig geacteerd door Mads Mikkelsen.

Verder is het heel bijzonder dat 'The Missing Picture' uit Cambodja erbij zit, als documentaire, maar met 'zero campaign' acht ik de kansen voor die film gering."

Overdenkingen bij de Beste Film?

"Ik denk dat '12 Years a Slave' de grootste kans maakt, al heb ik zelf een zwak voor 'Nebraska'. Punt is dat het verhaal van de slavernij mij niets nieuws bood, dat wist ik al. 'Nebraska' heeft mij iets van Amerika laten zien dat ik nog niet kende."

Prakkiseert u nog over uw Oscar-outfit?

"Haha, ik? Nee hoor, ik heb een gratis smoking gekregen. Die trek ik aan. That's it. Mijn hoofdrolspeler Adam Bakri en mijn twee medeproducenten gaan ook mee. We dragen geloof ik Prada.

Het weekend van de Oscars is topdrukte hier. Iedereen moet zijn haren en nagels laten doen. Coiffeurs en schoonheidssalons draaien overuren. Erg amusant."

Wie gaat een Oscar winnen?
Beste Film: 'Gravity' (10 nominaties) en '12 Years a Slave' (9) zijn de torenhoge favorieten, waarbij het ruimteavontuur van 'girl next door' Sandra Bullock weleens iets geliefder zou kunnen zijn in Hollywood dan 'de huiswerkfilm over het Amerikaanse slavernijverleden', zoals 12 Years a Slave ook wel wordt genoemd.

Beste Regisseur: grote kans dat de Brit Steve McQueen (12 Years a Slave) het wint van de Mexicaan Alfonso Cuarón (Gravity), omdat Hollywood graag McQueen als eerste zwarte regisseur zal willen bekronen met de Oscar voor Beste Regisseur.

Beste Actrice: Cate Blanchett ('Blue Jasmine') wint, omdat ze ontzettend goed is. Ze won ook alle belangrijke prijzen in de aanloop naar de Oscars. Als goede vriendin van wijlen Philip Seymour Hoffman heeft ze een streepje voor in Hollywoodkringen. En, ook al zou het geen enkele rol mogen spelen, in de affaire Woody Allen-Mia Farrow lijkt meer steun te zijn voor Blue Jasmine-regisseur Woody Allen. Vanwege dat tumult kan er ook om Blue Jasmine heen gestemd worden. En dat zou Amy Adams ('American Hustle') weleens in de kaart kunnen spelen.

Beste Acteur: In Hollywood lijkt Matthew McConaughey ('Dallas Buyers Club') favoriet, maar hoe kun je de 77-jarige veteraan Bruce Dern ('Nebraska') passeren, en Leonardo DiCaprio die vreemd genoeg nog nooit een Oscar won, en voor Martin Scorsese's 'The Wolf of Wall Street' alles uit de kast haalde. En dan is er ook nog Chiwetel Ejiofor (12 Years a Slave).

Beste Buitenlandse Film: torenhoge favoriet lijkt Italië met 'La Grande Bellezza', al gooien België met snotterfilm 'The Broken Circle Breakdown' en Denemarken met 'The Hunt' misschien wel hogere ogen, want beide zijn toegankelijker. Dat geldt ook voor 'Omar' van Hany Abu-Assad, die de blits maakt als de enige kandidaat uit het Midden-Oosten.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden