Zonder maatje staat Sabrina er helemaal alleen voor

Prinses Máxima opende gisteren een campagne van het Oranjefonds om ’maatjes’ te werven voor die naar schatting 500.000 Nederlanders die wel wat steun kunnen gebruiken.

„De vader stelde me voor de keus: ’Of het kindje weg of ik weg’. Toen heb ik voor m’n kind gekozen. Ik was in paniek, had huilbuien. Je bent zwanger, maar staat er alleen voor. Hoe moet dat? Ik woonde sinds m’n zestiende al niet meer bij m’n ouders.”

Sabrina Aydin is inmiddels moeder van een zoontje, Dylano, zo’n negen maanden oud. Toen ze zwanger werd, woonde ze op een kamer bij een kennis. In de zevende maand kon ze terecht in het bekende opvanghuis voor tienermoeders van de Vereniging tot bescherming van het ongeboren kind (VBOK) in Gouda. Daar woonde ze zeven maanden. „Ze hebben me daar goed geholpen.” Sinds vier maanden heeft ze een woning in Leiden.

Staat Sabrina er nu helemaal alleen voor, zoals ze vreesde toen ze zwanger werd? Nee. Al enige tijd heeft ze in haar leeftijdgenoot Anne Snoeken een ’maatje’ gevonden die regelmatig met haar optrekt en praat. Ze doen samen gezellige dingen, zoals winkelen of naar een zwembad gaan. Snoeken, een negentienjarige hbo-studente in Leiden heeft dit vrijwilligerswerk voor haar opleiding niet per se nodig, zegt ze. Ze vindt het gewoon leuk om te doen.

Het maatjeskoppel Sabrina/Anne was gisteren samen met baby Dylano in Gouda aanwezig bij de opening van de imagocampagne ’Beste Maatjes’ van het Oranjefonds. Met als leus ’Gezocht: Maatjes m/v’ zal de komende maanden via een uitgebreide advertentiecampagne worden geworven voor vrijwilligers op allerlei terrein. Behalve deze imagocampagne opende beschermvrouwe Máxima gisteren ook de website www.ikwordmaatje.nl. Daar kan iedereen nagaan welke maatjesprojecten er in de buurt zijn en zich aanmelden.

Het Oranjefonds mikt op duizend nieuwe maatjes per jaar. Nu zijn er zo’n 40.000 maatjes actief in ongeveer duizend projecten. Een druppel op een gloeiende plaat, want er zitten wel zo’n 500.000 Nederlanders op een maatje te wachten. Nieuwe doelgroepen moeten dan ook worden aangeboord. Esther den Breejen, coördinator van de nieuwe campagne: „Vrijwilligerswerk wordt meestal gedaan door vrouwen, studenten en 65-plussers. Wij richten ons op een nieuw potentieel: jonge werkenden van 30 tot 45 jaar die nog geen kinderen hebben en actieve ouders van 50 tot 60 jaar van wie de kinderen al het huis uit zijn en zich afvragen: wat nu?”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden