Zonder het pontje kan Pien niet meer spelen bij Floor

Crisis en verbrede A2 ontnemen oud veer over Amstel groot deel clientèle

Dertigduizend uur heeft de dieselmotor van veerpont Nessersluis III er al opzitten. In al die tijd heeft pontbaas John van Schaik (50) alleen de dynamo nog maar hoeven te vervangen. Net als zijn vader en zijn grootvader vaart hij met zijn broer Cock (58, nu op vakantie) dagelijks honderden keren de Amstel over bij Nessersluis. Maar door de verbrede snelweg A2, even verderop, komen de broers steeds minder in actie.

Sluipverkeer van Mijdrecht naar Amstelveen dat tot voor kort het pontje nam, neemt nu de weg. Als gevolg van de crisis blijven ook de bouwbedrijven en hun busjes achterwege.

"Je kunt de situatie het beste aflezen aan het ritme van de schepen", zegt Van Schaik. "De Batavier die teer komt halen in Uithoorn, of de Luctor die voor zand en grind naar De Hoef komt. De tussenpozen worden almaar groter."

Opgeteld zorgt de verminderde klandizie voor een aderlating van zo'n honderd voertuigen per dag. En de veranderingen gaan door. Als de nieuwe N201 van Aalsmeer naar Vinkeveen in 2013 klaar is, verwacht Van Schaik nog minder klanten.

Zijn verhaal is volgens de vereniging van overzetveren Veeon niet representatief. Volgens voorzitter Ton Paulus gaat het best goed met de veren in Nederland. "Je ziet wel dat nieuwe infrastructuur soms roet in het eten gooit. Laatst nog, bij de pont over de Hollandse IJssel, tussen Moordrecht en Gouderak, vlakbij Gouda. Door een nieuwe brug daalde het aantal klanten met 60 procent."

"De vooruitgang", bromt Van Schaik terwijl hij met een rukje aan een hendel de motor start. "Maar wat vooruitgang is voor de één, is achteruitgang voor de ander."

Door de terugloop in Nessersluis zal de gemeente Ronde Venen, eigenaar van de veerpont, jaarlijks ongeveer 15.000 euro extra op de dienst moeten toeleggen. Schipper Van Schaik, en lokale partijen met hem zijn bang dat deze situatie uiteindelijk niet houdbaar is. Want de Nessersluis III is in slechtere conditie dan zijn drie dieselcilinders. Het 37-jarige pontje heeft dringend een opknapbeurt nodig. De laadkleppen zijn versleten, het loopvlak is op.

Hoewel sommige passagiers laten weten best meer dan de huidige 85 cent te willen betalen, is het fors verhogen van de prijs lastig, zegt Van Schaik. "Je hebt wel pontjes die 3 euro vragen, maar die varen dan naar een eilandje toe, zoals in Kaag. Dan kúnnen de mensen niet anders. Die luxe hebben wij helaas niet."

Hoewel de oudste pont van Nederland - volgens de Veeon die in het Limburgse Kessel - al tachtig jaar meegaat, is er aan de Amstel eigenlijk een nieuwe nodig, zegt Van Schaik. Hij tikt tegen de houten kast rondom de motor. "Dat kan zo niet meer. Tegenwoordig is dat waterdicht. Maar een nieuwe pont kost al snel een half miljoen."

Volgens Anco Goldhoorn, fractievoorzitter van de lokale oppositiepartij Ronde Venen Belang, heeft de gemeente dat geld niet. "Door tegenvallers bij een groot bouwproject staat de Ronde Venen ongeveer 10 miljoen in het rood. Ik verwacht dit najaar een voorstel van het college dat de pont uit de vaart gaat."

Voor omwonenden zou dat een ramp zijn, vertellen ze. "Ik zou gaan gillen", zegt Astrid Jurriën door het open autoraam. "Het beste vriendinnetje van mijn dochter Pien woont aan de overkant. Zonder pont moet ik tien kilometer omrijden."

Tegen haar dochter: "Dan kun jij Floor minder zien." Naast haar wordt verlegen geknikt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden