Weblog

Zoeken naar CO2 en een kopje thee

Leuke voorbeelden maken een krant leesbaar, dachten ze bij de Sunday Times. 'Twee keer Googlen kost net zo veel CO2 als een kopje thee', bijvoorbeeld. 't Is alleen niet waar.

Sommige dingen zijn soms té leuk en aansprekend om niet in de krant te zetten. Zo had natuurkundige Alex Wissner-Gross van de Harvard Universiteit uitgerekend dat het bezoeken van een website per seconde ongeveer 20 milligram CO2 de lucht in doet gaan. Dat wist een redacteur van de Sunday Times in Londen om te rekenen naar een inzichtelijke hoeveelheid: twee keer iets zoeken via Google en je verstookt net zo veel energie als nodig is voor het zetten van één kopje thee.
Nou, dat werd door collega-journalisten elders met genoegen overgenomen. We weten allemaal dat datacenters als die van Google enorme stroomslurpers zijn en dankzij Wissner-Gross konden we de schokkende werkelijkheid over surfen en zoeken nu helder neerzetten. Google en het kopje thee gingen in no-time de wereld rond. In Google zelf levert het onderwerp na een paar dagen al 281.000 hits op.
Jammer alleen dat Wissner-Gross het nooit over Google heeft gehad. En bij navraag wil de Harvard-man nog wel kwijt dat hij Google nou juist als een van de meer energie-bewuste plekken op het wereldwijde web ziet. Google zelf heeft de kans aangegrepen om er een eigen berekening op lost te laten. Google heeft vermoedelijk de meest energiezuinige datacenters en ontwikkelt zelf voortdurend zuiniger servers. Dat levert een heel andere vergelijking op. Eén zoekopdracht duurt ongeveer 0,2 seconden en kost volgens Google zelf net zo veel energie als een menselijk lichaam in 10 seconden verstookt, wat pakweg 1 procent van de warmte benodigd voor zo'n Engels kopje thee schijnt te zijn.
Wie het Times-artikel tot het einde leest, ziet de oorzaak van de onzin. Daar wordt er in een voorbeeld van uitgegaan dat je voor een zoekopdracht de pc apart aanzet en een kwartier aan laat staan. En ja, in die tijd verstookt die pc, niet Google, dan een half kopje thee aan stroom. Maar ja, met die conclusie haal je normaliter nooit de wereldpers. 'Twee maal Googlen kost een kopje thee aan CO2' doet het in de krantenkiosk dan stukken beter.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden