'Zo zie je nog eens wat van Frankrijk'

MONTPELLIER - "We zijn er nog de hele week doorgekomen, dus het zal ons nu ook wel weer lukken" , zegt Ties van Beek uit Eindhoven. Met een leeslampje tuurt de buschauffeur met zijn collega's op de wegenkaart van Frankrijk. Ze proberen in het donker een weg te vinden langs de blokkades van Franse vrachtwagens.

Via kruip-door-sluip-door-routes, soms ternauwernood tussen twee vrachtwagens door manoeuvrerend, banen de touringcars zich een weg door het geblokkeerde Frankrijk. Hoewel andere touringcarbedrijven hun reizigers vandaag uit voorzorg met het vliegtuig naar Spanje vervoerden, laat Solmar Tours zich niet van de weg drukken.

Het is Van Beeks vijfde reis langs blokkades in Frankrijk. Spanje is het einddoel, de Costa Brava. "De eerste keer wisten we totaal niet wat er aan de hand was. We dachten dat de boeren de weg hadden geblokkeerd." Hoe vaker de chauffeurs de route rijden, hoe inventiever ze worden in het vinden van alternatieve routes.

"Zo krijg je nog eens iets te zien van Frankrijk. Normaal gesproken rijden we alleen op de snelweg" , zegt Ties van Beek. Voorlopig is deze pendeltocht naar Spanje een grote puzzel (per week zijn er twee: maandag heen en woensdag terug of vrijdag heen en zondag terug). De wegenkaart ligt op schoot en regelmatig wordt er gestopt om met voorbijgangers te overleggen welke route het best gereden kan worden. Op knelpunten staat soms een politiebusje, agenten wijzen de chauffeurs op de goede weg.

De chauffeurs proberen in konvooi te rijden, zodat er nog enigzins contact is. Al het gepuzzel ten spijt, stuit de touringcar regelmatig op een blokkade. Alleen door het ervaren stuurwerk van de chauffeurs weet de bus zich door de nauwe doorgangen te wringen die de vrachtwagenchauffeurs hebben opengelaten.

Vlak voor het vertrek uit Eindhoven, maandagmiddag, gingen geruchten dat de weg tussen Parijs en Lyon vrij zou zijn. Nee dus. Al snel bleek dat er een heleboel blokkades op die weg omzeild moesten worden.

"Er is absurd weinig verkeer" , zegt tweede chauffeur Anjo Vermeulen. "Dat is tot nu toe ons geluk, want anders waren we nooit zo snel de blokkades door gekomen."

Omdat ook de nationale wegen niet meer ongehinderd te berijden zijn, wordt besloten verder de Droutes te nemen. Om Lyon te omzeilen moet 200 a 250 kilometer worden omgereden. Dat kost op zichzelf nog niet eens zo heel veel tijd; de meeste vertraging lopen de bussen op omdat steeds bekeken moet worden waar er wel en waar niet gereden kan worden.

Een lekke band bij een van de andere bussen in het konvooi draagt daar nog een steentje aan bij. De stemming onder de vakantiegangers is niettemin optimistisch, hoewel de druilerige regen het moreel enigzins drukt. Maar weinigen hebben overwogen de vakantie te annuleren. "We hebben deze reis een half jaar geleden geboekt. Je kunt wel annuleren maar dan heb je geen vakantie" , zegt mevrouw Berkhorst uit Zwolle.

"Je kan hier wel met een lang gezicht gaan zitten, maar daar heb je toch niets aan. Als we vanavond maar in ons bed kunnen stappen, dan vind ik alles best." Zij is op weg naar Malgrat met het hele gezin. Haar buurvrouw is iets minder blij met de situatie. "Het is voor het eerst dat wij zo'n busreis maken en ik vind het voor mijn twee kinderen toch al een lange rit. Ze kunnen al zo moeilijk stilzitten."

Zij is een van de weinige vakantiegangers die extra proviand heeft meegenomen. De meeste reizigers geloven niet dat het zo'n vaart zal lopen. "Omkomen van de honger zullen we echt niet" , lacht een andere Malgratganger. "Ik heb alleen een extra pak koekjes meegenomen, drinken hebben ze voldoende in de bus." Zes jongens uit Zevenaar houden de moed erin met vele flessen sterke drank en dito verhalen.

Ties van Beek heeft aan het begin van de reis nog kans gezien even een paar uur te slapen, maar Anjo gunt zichzelf daar geen tijd voor. Hij houdt op de kaart bij waar de bus zich bevindt en welke routes het best afgelegd kunnen worden.

Anjo Vermeulen: "Ties had die slaap hard nodig. Hij kwam maandagochtend pas om zes uur aan in Eindhoven. Daardoor kon de volgende pendel pas zes uur 's avonds vertrekken. Normaal gesproken vertrekken we 's middags al om kwart over een."

Natasja, de hostess, laaft de hele bus met koffie, limonade, bier en soep. Vooral de chauffeurs, die nu onder constante druk staan, hebben de koffie hard nodig. Het ene moment horen ze dat ze de snelweg op kunnen, het volgende moment staat met borden aangegeven dat in alle richtingen blokkades zijn opgeworpen. Er zit niets anders op dan de B-wegen te volgen.

"Het is voor ons ook steeds weer afwachten" , zegt Vermeulen. "Het ene moment kan de blokkade zijn opgeheven door de politie en tien kilometer verder kan hij weer zijn neergezet door de Franse chauffeurs."

Van Beek: "Toch maak je ook leuke dingen mee. Afgelopen zaterdag reed ik terug naar Nederland. Voor me reed een vrachtwagen die net een vracht meloenen had geladen en daarvoor weer een bus van een andere maatschappij. We waren eigenlijk de weg een beetje kwijt, dus we stopten om te overleggen waar we naar toe moesten. Ik zei: Die bus van mij zou best zin hebben in meloen, waarop die man maar wat graag blikjes bier en cola wilde ruilen voor vijf meloenen. Die hebben we tijdens een stop aangesneden en met zijn allen heerlijk opgegeten."

De buschauffeurs leven wel met hun Franse collega's mee. Veel van hen zijn zelf ook als vrachtwagenchauffeur begonnen. Een marge van zes strafpunten vinden ze veel te weinig.

Vermeulen: "Als ze een keer door het rode licht rijden gaan er al drie punten af, dat vind ik geen goede zaak. Een puntensysteem kan op zichzelf wel, maar dan wel veel ruimer dan de Franse regering nu voorstelt. Als een vrachtwagenchauffeur zijn rijbewijs kwijtraakt, heeft hij geen inkomen meer, dat is veel te streng."

Toch hopen ze allemaal dat er snel een einde komt aan de blokkades. Van Beek: "Je slaapt bijna niet meer, normaal heb je donderdag vrij, maar als je donderdagochtend pas in Eindhoven aankomt, dan moet je de hele dag wel bijslapen. Vrijdagochtend moeten we de mensen al weer ophalen voor de volgende rit."

Eten en drinken is er voorlopig nog voldoende aan boord. Dat was volgens de twintigjarige hostess vorige week wel anders.

Natasja: "We kwamen met vijftien bussen tegelijk aan op zo'n klein Shell-stationnetje. Al die mensen hadden zo lang al niets meer gegeten dat ze massaal op dat winkeltje afstormden. Niemand kon de moed nog opbrengen om in de enorme rijen voor de kassa te wachten. Het werd een ware plundering. Zoiets had ik nog nooit gezien!"

De snelweg!

Gistermiddag om twaalf uur, was daar het grote moment: eindelijk kon de touringcar de snelweg op. Een juichstemming maakt zich van de vakantiegangers meester, als zij de pelotons ME langs de kant van de weg zien staan. De A-7 van Montelimar naar Orange is vrijgemaakt.

Op volle snelheid gaat de bus nu richting Montpellier, waar een stop wordt ingelast. In totaal hebben de vakantiegangers weliswaar een vertraging opgelopen van tien uur, maar de Costa Brava is bijna in zicht en de wetenschap dat er vannacht weer in een echt bed geslapen kan worden, maakt dat iedereen weer in een opperbeste stemming verkeert.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden