Zo’n kind als Asia willen we allemaal wel vinden

Het knalrode haar van Patty steekt fraai af tegen het groezelige decor. (Trouw) Beeld
Het knalrode haar van Patty steekt fraai af tegen het groezelige decor. (Trouw)

Regie: Rainer Frimmel en Tizza Covi. Met Patrizia Geraldi, Asia Crippa. In 5 filmtheaters.

Jann Ruyters

Roodharige Patty zoekt haar hond maar vindt een kind: roze trainingspakje, speen in de mond, krullen, een jaar of twee. Achtergelaten in de kinderschommel op een speelplaats, vlakbij het grauwe woonwagenkamp in Rome waar Patty woont. Nergens moeder of vader te bekennen. Als het na uren wachten begint te regenen, besluit Patty het meisje dan maar mee naar huis te nemen. In haar jaszakje vindt ze het briefje van een wanhopige moeder: of de vindster niks tegen de politie wil zeggen en even voor het kind wil zorgen.

Zo’n kind willen we allemaal wel vinden. Asia brengt een nieuw doel in het leven van circusvrouw Patty, haar man Walter en ook buurjongen Tario, die nu op luiers uit moet. Met genoegen laten de filmmakers hun camera rusten op de kleine avonturen van ’La Pivellina’ in de nieuwe wereld: eerst is er die vreemde vrouw die wil dat ze haar jasje uittrekt, dan de koekjes in de melk die net iets te heet is, het tafelkleed dat dubbel zit, de gekke bekken van de buurjongen.

In het neorealistische ’La Pivellina’ zien we sporen van klassiekers: ’The Kid’ van Charlie Chaplin, die bij wijze van hommage ook op een foto opduikt in een Italiaanse krant, ’La Strada’ van Fellini. In naturalistische filmstijl en in circusdecor herinnert de film ook aan het recente Nederlandse ’Calimucho’. Voormalige documentairemakers Frimmel en Covi werkten met amateuracteurs die hun eigen leven naspelen. Het knalrode haar van Patty steekt fraai af tegen het groezelige decor van de Romeinse buitenwijk. Als Walter zijn clownkunstjes vertoont tussen de flats, komt er niemand kijken. Die alledaagse treurigheid gaat wel aan het kabbelen, maar La Pivellina blijft de spil, zowel van haar nieuwe familie, als van de film. De enige die niet acteert, maar gewoon is; dat blijft een heerlijk schouwspel.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden