Zo maak je een zwakke school tot een uitstekende

Er was eens een zwakke school... Voor het Bonaventura College in Leiden, waar gisteren het Onderwijsjaarverslag werd gepresenteerd, eindigt dit sprookje goed. Vijf jaar geleden nog op de zwarte lijst van de Onderwijsinspectie, maar onlangs een 10 van onderwijssocioloog Jaap Dronkers. In 2012 was het gemiddelde eindexamencijfer voor alle vakken een 6,7. Dat is hoog.

Hoe verander je een zwakke school in een uitstekende? Volgens de Onderwijsinspectie verschillen schoolbesturen die voor zo'n uitdaging staan van 'gewone' besturen. Ze hebben meer ambitie en zelfkritiek. Docenten van het Bonaventura College omarmen nu de leuze 'Weg met de zesjescultuur', zegt vestigingsdirecteur Marlies Otte. Wakker geschud door de slechte scores kregen zij 'een gevoel van urgentie' om hun onderwijs te verbeteren.

Het Bonaventura-recept: eerst verving Otte 'studiehuisuren' (waarin kinderen zelfstandig werkten) door ouderwetse 'contacturen'. "Toen konden we terug naar onderwijs zoals het bedoeld is." Vervolgens koos het bestuur een stevig profiel: bèta en kunst. Geen gekke combinatie, volgens Otte: "Veel bètaleerlingen zijn geweldige musici. Zo boor je ook hun verborgen talenten aan."

Ook belangrijk: een intensieve examentraining: de laatste zes weken wijden de leraren al hun lessen daaraan. En verder geven en ontvangen zij 'effectieve feedback', zegt Otte. "We blijven elkaar altijd die spiegel voorhouden."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden