Zo kom je wel van een zoet imago af

Harmen van Dijk is redacteur van Tijd. Wekelijks bespiegelt hij de levens van beroemde mensen in Nederland en ver daar buiten. Reacties naar: h.vandijk@trouw.nl

HARMEN VAN DIJK

Waar kan een Amerikaanse ster die het middelpunt is van een multimediastorm even op adem komen? In de Greenhouse Coffeeshop aan de Amsterdamse Oudezijds Voorburgwal. Zangeres Miley Cyrus bracht afgelopen zondag zes uur door in het etablissement, met haar moeder Tish en een paar bodyguards. "Miley is heel erg vriendelijk, een vrolijke dame", vindt eigenaar Joachim Helms. "We hebben gezellig gerookt."

Ze was wel even toe aan een kalmerende sigaret, want de week ervoor was de hele wereld over Miley heen gevallen, tot professor Camille Paglia aan toe. Aanleiding: haar optreden bij de Video Music Awards, de jaarlijkse prijzenshow van muziekzender MTV. Miley zong er een duet met collega Robin Thicke. Ze was slechts gehuld in huidkleurig ondergoed - op zichzelf al een lastige tint - en schurkte ongegeneerd met haar billen tegen het kruis van de zanger, terwijl ze uitbundig demonstreerde hoe lenig haar tong is. Met een enorme hand van schuimplastic maakte ze obscene gebaren die zelfs op de achterste rij door niemand gemist konden worden.

Tikje ranzig, zacht gezegd. Twitter explodeerde onmiddellijk met afkeurende reacties (360.000 tweets per minuut) en de oude media stonden in de dagen na de show vol met analyses over de vrouwonvriendelijkheid van het optreden en - jazeker - de racistische component die er in werd bespeurd. Het schurken met de billen - twerken genoemd - schijnt namelijk te zijn voorbehouden aan zwarte vrouwen. Of zoiets.

Enfin, medelijden hoefden we niet te hebben met Miley: het was precies wat de 20-jarige popster beoogd had, zei ze in een tv-interview. "Dit is wat iedere artiest wil die optreedt bij de VMA's: geschiedenis schrijven. Britney deed het, Madonna deed het." Inderdaad, de awardshow heeft een roemrucht verleden. De allereerste keer, in 1984, kroelde een piepjonge Madonna in een bruidsjurk over het podium. Zo gaf ze haar carrière het beslissende zetje in de goede richting. Britney Spears trad in 2001 op met een levende python om haar nek. En de zangeressen zorgden twee jaar later samen voor het spraakmakendste moment tot nu toe: ze zoenden na hun duet. Lady Gaga maakte drie jaar geleden de tongen los met haar jurk gemaakt van rauw vlees.

Een optreden bij de VMA's, kortom, is een kans die je optimaal moet zien te benutten. Zeker als je, zoals Miley, probeert af te rekenen met een honingzoet imago. Dat kleeft aan haar sinds ze op 13-jarige leeftijd de hoofdrol kreeg in de kinderserie 'Hannah Montana', tussen 2006 en 2011 een megasucces op het Disney Channel. Dat ze in die serie terechtkwam was bepaald geen toeval; Miley was voorbestemd. Haar vader is de beroemde countryzanger Billy Ray Cyrus. Hij koos de nog veel beroemdere countryzangeres Dolly Parton als haar peetmoeder. Toen Miley naar Hollywood vertrok, zorgde Dolly - behalve zangeres een geslepen zakenvrouw - ervoor dat ze de beste managers achter zich kreeg.

Miley weet dus precies hoe het werkt in de showbizz. Haar omstreden optreden was dan ook een perfect getimed opwarmertje voor haar nieuwe nummer 'Wrecking ball', waarvan de videoclip deze week op internet in première ging. In het filmpje schommelt Miley poedeltjenaakt op een sloopkogel heen en weer. Binnen een etmaal werd het clipje 12,3 miljoen keer bekeken. Een record.

In dit strak geregisseerde project om te transformeren van kindster naar volwassen idool kan het ook geen kwaad om 'betrapt' te worden in een Amsterdamse coffeeshop.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden