Zo hoorde u de Carmina nog nooit

PETER VAN DER LINT

KLASSIEK

Jos van Immerseel

Orff 'Carmina Burana' (Zig-Zag Territoires)

*****

Routine. Het is een woord dat in het vocabulaire van de Belgische fortepianist en dirigent Jos van Immerseel niet voorkomt. Samen met zijn orkest Anima Eterna Brugge heeft hij ons met nieuwe oren laten luisteren naar Debussy, Ravel, Poulenc, Rimski-Korsakov, Tsjaikovski en Johann Strauss. Componisten die je niet snel associeert met de authentieke muziekbeweging. Door intensief zoeken naar de juiste instrumenten en bestudering van speeltechnieken probeert Van Immerseel zo dicht mogelijk bij een klankbeeld te komen dat de componist zou herkennen. Voor zijn nieuwste project zette hij Carl Orffs overbekende 'Carmina Burana' uit 1936 opnieuw in de grondverf. Met als resultaat een fonkelend nieuwe compositie, waaruit de dikke lagen bombast van veel te veel luide en filmische kitsch zijn weggefilterd. Het fijnzinnige Collegium Vocale Gent (slechts 36 zangers!) zet veel van die monsteruitvoeringen flink in de schaduw. Luister naar het neuriënde koor in 'Chramer, gip die varwe mir', of de schitterend verstild gespeelde reidans met 'Chume, chum geselle min' daarna. Zo heeft u het echt nog nooit gehoord. Orff maakt het zijn solisten met extreem hoogliggende partijen niet gemakkelijk, maar Yeree Suh, Yves Saelens en Thomas Bauer zijn er werkelijk geknipt voor. Van Immerseel flikt het hem weer om een doodgespeelde compositie in een nieuw en authentiek licht te zetten.

undefined

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden