Zo fris als een Chinees

Een zwarte jongen met verfspatten op zijn gezicht loopt naar een Chinees meisje. Ze lacht. Maar als hij voorover buigt voor een kus, gebeurt er iets onverwachts. Na een tablet wasmiddel in zijn mond te stoppen, duwt het meisje hem in een wasmachine, die ze aanzet. 'Schoner' komt hij eruit, en wel als een stralende Chinese jongeman.

Het racisme in dit reclamespotje voor een witwasmiddel van producent Qiaobi verbijsterde dit weekend kijkers wereldwijd. Volgens The Huffington Post maakt het filmpje van slechts 50 seconden goede kans de meest racistische reclame aller tijden te zijn. In China zelf, waar de reclame al een maand op tv en in bioscopen te zien is, trok die maar weinig aandacht. Dankzij de buitenlandse belangstelling komt daar verandering in.

Buiten China mag de reclame vrijwel unaniem worden veroordeeld als uitzonderlijk racistisch, binnenlands zijn de meningen sterk verdeeld. In het homogene China, dat met 0,05 procent relatief een van de landen met de minste buitenlanders is, is het niet ongebruikelijk om mensen aan te kijken op hun huidskleur. Witte buitenlanders worden hardop geprezen om hun lichte teint, terwijl een donkere huidskleur wordt geassocieerd met arbeiders in de zon en de bijbehorende lage sociale status. Racisme wordt gezien als een buitenlands probleem.

Dat zie je terug in de reacties op sociale media. Veel internetters veroordelen de reclame, al is het maar omdat hij China's reputatie schaadt. Zo zegt @Huamoshaou: "Hemel, tot ik deze commentaren las, had ik niet door dat racisme in China zo ernstig was."

Maar de video wordt ook verdedigd. "China heeft geen zwarte slaven gehad", schrijft @Fanzhengkerenzhenne op Weibo, de Chinese variant op Twitter. Dit is gewoon een reclame, vindt hij, niet anders dan een zwart vel papier dat wit wordt gemaakt. "De blanken moeten zelf hun historische fouten dragen, die moeten ze niet op ons afschuiven." @Yixiaoqing voegt toe: "Wie hierbij aan racisme denkt, moet toch zelf racistisch zijn? De makers van deze reclame dachten er niet eens aan!" Het waspoederbedrijf zegt zich van geen kwaad bewust te zijn.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden