Zinderende lesbische vrijage verrast

De grote verrassing van het Filmfestival van Cannes heet 'La Vie d'Adèle'. Het is het prachtige, zinnelijke portret van een schoolmeisje dat haar seksuele - lees: lesbische - identiteit ontdekt. Het drie uur durende liefdesepos van de Frans-Tunesische regisseur Abdellatif Kechiche is ingeslagen als een bom. De pers is lyrisch.

'Talk of the town' is de expliciete seksscène tussen de twee meisjes, Adèle en Emma. Het gaat om een zinderende, lesbische vrijage in extenso - bij mijn weten niet eerder op het grote doek te zien geweest. De strapatsen van Michael Douglas en Matt Damon als het homostel in Steven Soderberghs 'Behind the Candelabra' verbleken bij zoveel erotische en emotionele overgave.

De Franse film- en operaregisseur Patrice Chéreau veroorzaakte een paar jaar geleden wel een controverse met het seksueel uitgesproken 'Intimicy'. Ook de onlangs overleden Japanse maestro Nagisa Oshima wekte met het erotisch geladen 'l'Empire des Sens' de nodige beroering. Maar hoe spraakmakend de films ook waren - denk ook aan die andere 'seventies'-seksfilm 'Last Tango in Paris' - het ging altijd over man-vrouw relaties met pornografisch etiket.

Kechiche, die zich baseerde op het Franse stripboek 'Le bleu est une couleur chaude' van Julie Maroh, tekent in de eerste plaats het portret van een meisje dat haar eerste grote allesomvattende liefde beleeft. Een liefde die doet zweven en zweten, en alles op losse schroeven zet. Adèle wordt daarbij vol overgave gespeeld door Adèle Exarchopoulos, die zo naturel is, dat ze in een documentaire lijkt te figureren.

Het zou zomaar kunnen dat de 20-jarige titelvertolkster er met de prijs voor de beste actrice vandoor gaat. Hoewel er nog films op komst zijn van Jim Jarmusch en Roman Polanski, is 'La Vie d'Adèle' de gedroomde kandidaat voor de Gouden Palm die vanavond wordt uitgereikt.

Een andere favoriet die hopelijk hoge ogen gaat gooien is de nieuwe tragikomedie van de Coen Brothers, 'Inside Lleywin Davis'. Het portret van de berooide folkzanger heeft een bescheiden opzet, maar stipt wel het grote thema aan van deze 66ste festivaleditie: geld. De economische crisis doet zich via allerlei sluip- en kruiproutes gelden in de hedendaagse cinema. Zie het meesterijke 'A Touch of Sin' van de Chinese regisseur Jia Zhang-ke, waarin de Chinese werknemer eindelijk wraak neemt op zijn corrupte baas. Alex van Warmerdam liet met 'Borgman' ('yes, Dutch cinema exists!') zien wat er gebeurt als je niet deelt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden