Zilveren roos op gouden opera jubileum

Op 17 november 1965 presenteerde de nieuwe Nederlandse Operastichting zich voor het eerst aan het Nederlandse publiek. Niet in de best denkbare entourage - een akoestisch problematische hal in de Amsterdamse Rai - maar toch. Het werk waarmee het nieuwe gezelschap zich lanceerde was 'Der Rosenkavalier' van Richard Strauss. Het Utrechts Stedelijk Orkest zat in de bak en op de bühne stonden nationale grootheden als Gré Brouwenstijn en Arnold van Mill. In kleinere rollen komen we de namen tegen van Cristina Deutekom en Henk Smit. Die wierpen hun schaduw vooruit. In datzelfde eerste seizoen van de Operastichting zou Deutekom namelijk debuteren als Königin der Nacht in Mozarts 'Die Zauberflöte' - en de rest is geschiedenis zeggen we dan.

Er was meer opvallends in dat eerste seizoen. Meteen al een enscenering van de 'moeilijke' opera 'Wozzeck' van Alban Berg, begeleid door Het Brabants Orkest onder leiding van André Vandernoot. Opvallende co-producties met de Brusselse Munt waar de directeur dezelfde was als in Amsterdam: Maurice Huisman. Aan het slot van het seizoen presenteerde de Operastichting in het Holland Festival drie producties. De wereldpremière van Peter Schats 'Labyrinth' onder leiding van Bruno Maderna, 'Le pescatrici' van Haydn met Alberto Erede als dirigent en een nieuwe productie van Verdi's 'Don Carlos'.

Die laatste opera werd begeleid door het Concertgebouworkest onder leiding van zijn chef Bernard Haitink, een van diens spaarzame opera-optredens in Nederland. Te horen waren wederom Brouwenstijn als Elisabeth en Deutekom als de onzichtbare stem uit de hemel. De vermaarde bas-bariton Nicolai Ghiuselev zong koning Filips II.

Dat eerste seizoen is nu een halve eeuw geleden en dat wordt gevierd. De Nederlandse Operastichting heet inmiddels De Nationale Opera, en die presenteerde deze week het nieuwe seizoen. Een seizoen dat - wederom - geopend wordt met 'Der Rosenkavalier'. DNO geeft zichzelf bij het gouden jubileum dus de zilveren roos uit die opera cadeau.

Strauss-specialist Marc Albrecht dirigeert, met de grote zangers van nu op het podium. Opvallend is dat wel, dat die grote zangers uit het internationale circuit steeds vaker in Amsterdam te horen zijn.

Het is een mooi seizoen vol nieuwe producties (slechts één reprise), en wereldpremières van opera's van Saariaho, Andriessen en Van der Aa. Op 6 november wordt het jubileum met een operagala vol verrassingen gevierd (in regie van Robert Carsen), en het seizoen wordt afgesloten met twee feestconcerten. Het Rotterdams Philharmonisch Orkest en Jaap van Zweden begeleiden dan onze huidige grote opera-ster Eva-Maria Westbroek, hier geregisseerd door Pierre Audi. Mooi dat deze ware erfgenaam van Gré Brouwenstijn - die dit jaar 100 jaar zou zijn geworden - het jubileum hier komt meevieren. Nog wel met de slotscène uit Strauss' 'Salome'!

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden