Zijn seksuele zonden erger dan andere misstappen?

Een harde boodschap heeft landbouweconoom Gert van Dijk voor de wereld. CV Koers, opinieblad voor de christen vandaag, laat hem aan het woord als een onvervalste profeet. Bekeer u, anders vergaat de wereld, dat is kort samengevat de boodschap van Van Dijk. Een man met een uiterlijk dat even onopvallend is als zijn naam, maar ondertussen.

Bij zijn waarschuwing gaat Van Dijk juist uit van iets dat iedereen wel zou willen: vrijheid. Volgens Van Dijk is dat ook de kernboodschap van de Bijbel: dat de mens vrij is. Vrij om te kiezen, vrij om te ondernemen.

Waarom doe we dat dan niet? Christenen leven vaak beneden hun stand, stelt Van Dijk scherp. Ze zijn te weinig ondernemend, ze werken te weinig met elkaar samen en ze laten teveel aan de overheid over. Kom op, port Van Dijk de lezers van CV Koers op, ga ondernemen en verbeter de wereld.

Met ondernemen bedoelt hij niet in de eerste plaats het verdienen van zoveel mogelijk geld, maar het aanpakken van zaken waardoor de welvaart toeneemt. Dat is riskant. Neem de wicked problems, in de termen van Van Dijk. „Je probeert er iets aan te doen, slaag je niet, dan heb je het erger gemaakt.”

Op de winkel passen, dat is echt niet genoeg, zegt Van Dijk streng. Dat geldt ook voor banken. „Zij moeten langetermijn-denken en langetermijn-kapitaal weer beschikbaar stellen. En de aandacht moet weer komen te liggen bij gewone mensen. Dat geldt ook voor het milieuprobleem. Stel je de vraag wat je zou doen met je directe omgeving als je 400 jaar zou leven. Zou je er dan ook zo mee omgaan? Zou je dan ook zo leven dat je jouw afval niet zou kunnen verwerken? Maar wat gebeurt er? Men produceert en consumeert maar en legt de problemen bij de komende generatie en - daar heb je het weer - de overheid.

We zitten ons vervolgens achter de buis te vermaken hoe politici met de ontstane problemen elkaar de oren wassen, en realiseren ons onvoldoende dat het hier gaat om leven en dood.”

Er ligt een schone taak voor de EU, signaleert Van Dijk. „De EU is een unie van het platteland, niet zozeer van de steden. Loopt het platteland leeg, dan dan zal het beheerd moeten gaan worden vanuit de steden. Ga daar maar eens aan staan, dat lukt niet. Er zal honger optreden met alle gevolgen van dien. Het zal het einde betekenen van de politieke stabiliteit in de EU. Hetzelfde geldt voor de rest van de wereld. Het beheer van water en grond zal drastisch moeten verbeteren.”

Stevige taal. Vergeleken bij van Dijk is de apostel Paulus in zijn brieven een watje. In Interpretatie, tijdschrift voor bijbelse theologie, gaat de retoriek van Paulus onder het mes. Predikant Piet van Veldhuizen onderzoekt de retorische tactiek van de auteur van de Filippenzenbrief, een van de recentere bijbelboeken.

Net als Van Dijk wil ook Paulus zijn lezers opporren om in actie te komen, maar hij doet dat door hen eerst prettig verbaal te masseren voor hij ze op hun kop geeft. Eigenlijk zoals we nu nog steeds in brieven doen, of in ieder geval horen te doen, schrijft Van Veldhuizen. Om dichter bij Paulus te komen heeft Van Veldhuizen diens brief eens hardop gelezen, op dicteersnelheid. Dat duurde een kwartiertje. Korter dan een doorsnee protestantse preek. Van Veldhuizen heeft de brief ook overgeschreven, met vulpen op papier, ondertussen hardop de woorden sprekend. „Vijf pagina’s werden het, niet veel langer dan sommige brieven waarmee ik zelf ooit probeerde een situatie een gunstige wending te geven.

Het bleek niet zo heel moeilijk om de bewogenheid van Paulus na te voelen, zijn streven te proeven, ook als sommige wendingen in zijn betoog me vreemd bleven.”

In de bladen ook aandacht voor het thema kerk en seks. Subtiele retoriek, dus. „De kerk bestaat uit gewone mensen met een zondige aard, waar ze hun leven lang mee te strijden hebben”, schrijft de vrijgemaakte predikant Piet Houtman in De Reformatie. Strikt genomen misschien een nietszeggend zinnetje, maar in de context van De Reformatie wil Houtman zeggen: mensen, denk niet dat onze kringen alleen uit heteroseksuele en monogame huisvaders en huismoeders bestaat die tot de dood elkaar trouw blijven. Want kennelijk is dat een wens. Wie daar niet aan voldoet, en bijvoorbeeld gaat scheiden, krijgt straf, in de vorm van een verbod om aan het Avondmaal deel te nemen. Zijn seksuele zonden erger dan andere? stelt de predikant. Houtman geeft zelf antwoord: Nee. Hoogmoed is erger.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden