Zij gaat voor nee

Manuela Kemp deed als BN'er (Bekende Nederlander) voor de grap mee aan 'Hij gaat voor C', het promotie-cd'tje voor Bart de Graaffs BNN. De Graaff wil met zijn nieuwe omroep 60.000 leden werven om in het publieke bestel de aspirant-status te verwerven. Maar inmiddels heeft Manuela een probleem. De KRO, waar zij onder contract staat, is er 'niet zo blij mee'. “We dachten dat het om een eenmalig optreden ging. Wij hebben aan Manuela verteld dat zij nu met een probleem zit en zullen enige druk op haar uitoefenen, om te zorgen dat het alvast niet zo verder gaat”, meldt de KRO-voorlichting.

Een andere BN'er, Bert Kuizenga ('Blind date', Tros), heeft voor de zekerheid van tevoren even rondgevraagd. “Het was geen enkel probleem. Ik heb ook met een knipoog meegedaan en de tekst met de nodige relativering gezongen.” Hij kijkt ervan op dat het liedje met deze tekst op een al bekende melodie ('We are the world') zulke hoge ogen gooit in de hitparade: nummer 3 in de Mega Top 100 en op 4 in de Top 40. “Blijkbaar nemen de concurrenten Bart niet serieus.”

Platenmaatschappij Bunny Music is veel minder verbaasd over de succesvolle verkoop van de single. “Wij geloven absoluut in Bart. De single blijkt dan ook een joekel te zijn”, vertelt directeur Rudo de Raaff. De verkoop legt de platenmaatschappij, die opdraaide voor de kosten van de opname, dan ook geen windeieren. Over drie maanden willen ze een heel album met Bart uitbrengen.

Hij gaat voor C

Over publiciteit heeft BNN niet te klagen. De Graaff heeft het reclamebureau BVR in de arm genomen om, belangeloos, de contacten met de pers te regelen (zelf geeft hij geen interviews meer). Overal in het land hangen billboards en op de borst van de voetballers van NEC staat in grote letters de omroepnaam. “De supporters zijn helemaal gek met Bart. Er gaat een BNN-golf door Nijmegen”, vertelt NEC-bestuurslid Ton Odenkirchen. De club sloot een sponsorcontract tot het einde van het seizoen. Eerst waren bestuursleden, sponsors, trainer en spelers nog een beetje huiverig. Wat als de Berlusconi van Nederland de gek zou steken met hun clubje? De twijfels bleken ongegrond. Bovendien is de publiciteit voor de 'grijze en stoffige club' onbetaalbaar. Over de lagere sponsorinkomsten maakt het bestuur zich dan ook geen zorgen. Nu moet er alleen nog worden gewonnen op het veld. “Anders keert het BNN-effect zich tegen ons.”

De meeste aandacht trekken echter de BNN Babes, het promotieteam. Op de AutoRai in Amsterdam hadden de 'vooral mannelijke bezoekers nauwelijks meer oog voor de Ferrari's en Porsches', vertelde De Graaff zijn kijkers.

Alle aandacht is natuurlijk mooi, maar de basis van publieke Bart ligt bij de Nederlanders. Die moeten de lidmaatschapskaarten invullen en opsturen. Na één maand zijn, van de half miljoen verspreide kaarten, er al 27.860 ingevuld beland in de brandvrije kluis van BNN, waar ze pas weer uit komen als BNN zijn voorlopige concessie aanvraagt. Als de minister vervolgens het programma, dat de verscheidenheid van de publieke omroep moet vergroten, goedkeurt, mag BNN in 1998 per week gemiddeld anderhalf uur televisie en zes uur radio uitzenden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden