Ziggo en Vodafone samen tegen KPN

Europese Commissie moet krachtenbundeling nog goedkeuren

De Nederlandse telecom- en televisiemarkt dreigt te maken te krijgen met een heus duopolie nu Ziggo en Vodafone Nederland de handen ineenslaan om concurrent KPN het leven moeilijk te maken.

Gisteren werd officieel bekend wat al langer in de pijplijn zat: Vodafone en Liberty Global, het moederbedrijf van Ziggo, gaan in Nederland samen optrekken. Vodafone levert het mobiele netwerk, Ziggo het kabelnetwerk. Zo ontstaat er een aanbieder die zowel vaste als mobiele telefonie, televisie en internet kan leveren.

Combinatieabonnementen zijn geliefd bij de klant, dus de overeenkomst lijkt voor beide partijen een slimme zet. Omdat Ziggo groter is dan Vodafone Nederland betaalt Vodafone 1 miljard euro aan Liberty Global, zodat beide bedrijven een gelijkwaardig aandeel hebben in de nieuwe joint venture.

De samenwerking levert volgens Vodafone en Ziggo - na aftrek van de kosten voor de integratie - 3,5 miljard euro op aan voordelen op het gebied van kosten en investeringen. Dat is fijn voor de bedrijven en hun aandeelhouders, maar het is afwachten of de klant ook blij wordt van de fusie.

Volgens de topmannen van de bedrijven zullen klanten dankzij de samenwerking de vruchten plukken van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van digitale tv-platformen, 4G-verbinding en snel internet.

Maar in de praktijk hoeft de klant niet gebaat te zijn bij een situatie waarin twee grote bedrijven de dienst uitmaken. Want het is nog maar de vraag of het kwijnende Tele2 en T-Mobile, dat door moederbedrijf Deutsche Telekom in de etalage is gezet, tegen KPN en de nieuwe joint venture op kunnen. Als twee reuzen de markt verdelen, ziet de consument dat meestal niet terug in de vorm van vriendelijke prijzen.

Reden te meer voor de Autoriteit Consument en Markt en de Europese Commissie om deze joint venture goed te bestuderen voordat er toestemming wordt verleend. Eerder deden de mededingingsautoriteiten er niet moeilijk over toen Liberty Global in 2014 Ziggo overnam en fuseerde met UPC. UPC en Ziggo waren samen goed voor 90 procent van de kabeldekking in Nederland.

De deal moet voor het eind van dit jaar worden afgerond. De fusie leidt tot verlies van banen, maar hoeveel is nog niet bekendgemaakt. De combinatie heeft op dit moment ruim 5 miljoen mobiele abonnees, meer dan 4 miljoen videoklanten en circa 3 miljoen breedbandabonnees. De omzet van Ziggo is 2,5 miljard euro, die van Vodafone Nederland 1,9 miljard euro. Samen worden ze nummer 2 op de Nederlandse markt.

KPN toonde zich bij de presentatie van de jaarcijfers begin deze maand niet bevreesd voor de samenwerking van Ziggo en Vodafone Nederland. Volgens topman Eelco Blok spreken de cijfers van KPN voor zich: het bedrijf haalde afgelopen jaar veel nieuwe klanten binnen en kent een hoge klanttevredenheid: KPN stoomt voort op eigen kracht.

Toch kan het niet anders dan dat KPN de ontwikkeling met argusogen bekijkt. KPN heeft internationaal nog maar weinig te betekenen, terwijl Ziggo en Vodafone grote, internationaal opererende bedrijven achter zich hebben staan. Die massa kan een voordeel zijn als er fors geïnvesteerd moet worden in nieuwe technologie.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden