Ziet Apple geen brood meer in de zelfrijdende auto?

Over de ontwikkeling van een Apple Car wordt al jaren geheimzinnig gedaan. Beeld Thinkstock

Tech-kolos Apple haalt ruim tweehonderd medewerkers van het project dat werkt aan de ontwikkeling van een zelfrijdende auto. Dat meldt de Amerikaanse zender CNBC.

Apple bevestigt de ingreep maar zegt niet expliciet dat het de medewerkers op straat zet. Volgens een woordvoerder van de maker van de iPhone ‘worden sommigen verplaatst naar projecten in andere delen van het bedrijf’. 

Geheimzinnigheid

Over Project Titan, waar zelfrijdende auto’s een onderdeel van vormen, heeft Apple altijd geheimzinnig gedaan. Totdat er op de openbare wegen van Californië wagens gespot werden die er toch echt uitzagen als testauto’s voor autonoom rijden. Bovendien werd Doug Field aangetrokken, de chief engineer van Tesla, om de Apple-kar te trekken. 

Volgens nieuwssite 9to5Mac heeft het California Department of Motor Vehicles Apple afgelopen zomer toestemming gegeven om zeventig voertuigen te testen. Of het concern uit Cupertino daar na de jongste ingreep op volle kracht mee doorgaat, is nu de vraag.

“Het is een van de moeilijkste onderwerpen binnen Apple”, zegt Ferry Piekart, hoofdredacteur van techmagazine Machina. “Ze hebben al eerder mensen van dit project gehaald. Eerst waren ze volop zelf bezig met de ontwikkeling van een Apple Car, toen is er een switch gemaakt naar gek genoeg een soort Windows-benadering: software maken voor ándere fabrikanten. Topman Tim Cook heeft gezegd dat Apple mikt op een bredere inzet van autonome systemen, dus ook voor andere toepassingen dan auto’s.”

Gezondheidsapps

Cook lijkt nu vooral brood te zien in applicaties op het gebied van gezondheid. Zo zouden de AirPods, de draadloze oortjes van Apple, binnenkort worden uitgerust met biometrische sensoren, die gegevens over je inspanning en je gezondheid kunnen meten. En op het digitale horloge van Apple zit bijvoorbeeld een cardio­gramfunctie. “Ik geloof dat als je uitzoomt in de toekomst, je terugkijkt en je de vraag stelt: wat was de grootste bijdrage van Apple aan de mensheid? Dan gaat dat over gezondheid”, aldus Cook tegen CNBC.

Marketingstrategie, volgens Piekart. Volgens hem ontkent Apple wel vaker glashard wat ze aan het doen zijn, terwijl later blijkt dat ze wel degelijk ‘stiekem’ aan een bepaald product hebben gewerkt. “Apple wil graag de publieke focus houden op wat ze op dit moment verkopen.”

Zelfs als de hele afdeling voor autonoom rijdende auto’s bij Apple zou worden opgeheven, zou dat voor het reusachtige technologiebedrijf geen drama zijn, denkt Piekart. “Apple heeft een enorme oorlogskas waardoor ze de luxe hebben om zich dit te kunnen permitteren. Dat is een heel ander verhaal dan bij Tesla.”

Andere tak van sport

Dat kun je wel stellen, weet Wim Oude Weernink, kenner van de auto-industrie. “Tesla haalt dan tegenwoordig weliswaar hogere productieaantallen, maar hoe meer auto’s ze maken, hoe minder ze er op verdienen.” Oude Weernink wil er maar mee aangeven dat het maken van auto’s een heel andere tak van sport is dan het ontwikkelen van software.

Hij denkt dan ook niet dat bedrijven als Apple en Google uiteindelijk zelf auto’s gaan maken. “Wat Google en Apple nu doen met zelfrijdende auto’s is voor zulke bedrijven een leerproject. Om uiteindelijk te doen waar ze goed in zijn: softwarekennis verkopen.”

Lees ook:

TomToms nieuwe speerpunt: de zelfrijdende auto

Zelfrijdende auto’s zijn de toekomst voor kaartenmaker TomTom. Willem Strijbosch, hoofd autonoom rijden bij TomTom leidt deze ontwikkeling.

Slimme auto’s nemen ons leven over 

Snuggere software in auto’s is handig, commercieel aantrekkelijk en gaat levens sparen. Maar het levert ook risico’s op voor onze privacy. ‘De auto wordt dé grote databron’.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden