Ziekenhuispolissen onbetaalbaar

Van onze redactie economie AMSTERDAM - Centraal Beheer stopt met de aansprakelijkheidsverzekeringen voor ziekenhuizen. De maatschappij vindt dat de premies regelrecht afkoersen op een volstrekt onaanvaardbaar niveau en ziet daarom geen heil meer in verhoging van de premies.

Centraal Beheer staakt met ingang van 1 januari 1995 de aansprakelijkheidsverzekering voor ziekenhuizen. De activiteit wordt overgedaan aan een aparte onderlinge waarborgmaatschappij. Een route die verzekeraar Nationale Nederlanden niet wenst te volgen. De verliezen lopen al jaren in de vele miljoenen guldens, het aantal claims is opgelopen naar honderden per jaar.

Toch wordt de markt niet geheel de rug toegekeerd. Met vijftien ziekenhuizen die al hun jawoord hebben gegeven en elf die dat overwegen te doen, is een onderlinge waarborgmaatschappij opgericht met als voorlopige naam Centramed.

Als belangrijkste oorzaak voor het toenemend aantal claims noemt A. van Kempen, directeur van de op 9 september opgerichte onderlinge, vooral de grotere 'claimbewustheid' bij patiënten.

Door aandacht van de media voor medische blunders en door meer wetgeving die de positie van de patiënt moet versterken, is de relatie arts-patiënt veranderd. Of zoals directeur Braaksma van het Sophia Ziekenhuis in Zwolle het uitdrukt: “De patiënt gaat steeds meer over tot een zakelijke beoordeling van de dienstverlening.” Met als gevolg dat medische missers worden gevolgd door een zakelijke actie, een claim dus.

Het is echter niet alleen het aantal claims dat stijgt. De periode waarover schadevergoeding wordt gevraagd - en wordt toegekend - is ook opgerekt. Claims betreffen steeds vaker handelingen die jaren geleden zijn verricht, maar waarvan de nadelige gevolgen pas nu worden onderkend. En daarbij worden, ondermeer door jurisprudentie, de uit te keren bedragen per geval ook steeds hoger.

Met name de onduidelijkheid over de termijn waarop claims betrekking hebben, noodzaakt de verzekeraars tot het toepassen van andere dekkingsmethodes. Zo zal de onderlinge waarborgmaatschappij de zogeheten 'claims-made methode' gaan toepassen. In die methode ligt zowel de schadeveroorzakende gebeurtenis als de schademelding in dezelfde periode als waarin men bij de onderlinge is verzekerd.

Op die manier wordt sneller en duidelijker inzicht verkregen in de schadelast en dus in de premiedruk. Die nieuwe afspraak leidt volgens Centraal Beheer niet tot het tussen de wal en het schip raken van oude claims. Er zijn maatregelen getroffen om de overgang van de oude naar de nieuwe dekkingsmethode soepel te laten verlopen.

Bij Nationale-Nederlanden is dat systeem al enige tijd in gebruik. Met als belangrijkste effect dat voor door de rechter toegekende claims niet teruggevallen kan worden op de verzekering. De kosten zijn simpelweg voor het ziekenhuis. Nationale-Nederlanden ziet meer in het buiten de polis houden van oude claims dan in het oprichten van een aparte waarborgmaatschappij.

Braaksma, die deel uitmaakt van het bestuur van de nieuwe onderlinge, verwacht dat via Centramed het aantal schadeclaims daadwerkelijk kan worden teruggedrongen. Een groot deel van het risico dat voorheen door Centraal Beheer werd gedragen, wordt nu naar de ziekenhuizen overgeheveld.

Op hun beurt moeten zij zich nu gaan buigen over risicomanagement. Een instrument dat tot verbetering van de kwaliteit in het ziekenhuis moet leiden, betogen Braaksma en initiatiefnemer Centraal Beheer. Centraal Beheer zal verder statistische analyses maken van de schadeclaims zodat duidelijk wordt waar de problemen in het ziekenhuis zitten. Oplossing daarvan moet uiteindelijk ook tot minder claims en dus lagere premies leiden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden